رویترز گزارش داد، کلودیو دسکالزی در حاشیه مجمع اقتصادی جهان در داووس گفت: کاهش تولید از سوی اعضای اوپک و روسیه و عدم سرمایه‌گذاری در میادین جدید، بازار را به میزان فزاینده‌ای دچار کمبود عرضه کرده و زمینه را برای بالاتر رفتن قیمت‌های نفت ایجاد کرده است اما رشد تولید شیل آمریکا که انتظار می‌رود امسال یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند، به معنای آن است که متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بین ۶۰ تا ۶۵ دلار خواهد بود.

قیمت‌های نفت از اواسط سال میلادی گذشته تحت تاثیر توافق کاهش تولید اوپک، بیش از ۵۰ درصد رشد کرده و برنت اخیرا به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از اواخر سال ۲۰۱۴ تاکنون بود.

برخلاف سال‌های پیش، رویدادهای سیاسی نیز در افزایش قیمت‌های نفت موثر بوده‌اند. این رویدادها شامل کاهش شدید تولید نفت در ونزوئلا، اختلال در تولید لیبی و نگرانی‌ها نسبت به احتمال بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران بودند.

مدیرعامل انی گفت: قیمت‌ها نسبت به رویدادهای ژئوپلیتیکی حساسیت چندانی نداشتند زیرا ذخایر عظیمی وجود داشت اما امروز دیگر ذخایر احتیاطی یا ظرفیت شناور بزرگی وجود ندارد و ما سیستمی داریم که بسیار حساس به قیمت است و بدون ظرفیت شناور فعالیت می‌کند.

دسکالزی اظهار کرد: انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ بین ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کند. وی در ادامه افزود: سطح ذخایر تا پایان سال ممکن است به میزان ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون بشکه کاهش پیدا کند و به پایین متوسط چند ساله سقوط کند و بالاتر بردن تولید آمریکا با همین سطح در سال ۲۰۱۹ راحت نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.