رویترز گزارش داد، آلمان سومین صادر کننده بزرگ سلاح جهان است اما فروش تسلیحات همچنان مساله‌ای است که به لحاظ داخلی حساسیت بالایی در این کشور دارد و علت آن تاریخ این کشور در جنگ جهانی دوم است.

بحث و جدال همزمان با حمله ترکیه به عفرین در شمال سوریه بالا گرفت چراکه آنکارا از تانک‌های لئوپارد ۲ که ساخت آلمان است در آنجا استفاده کرد.

رئیس گروه پارلمانی چپ افراطی آلمان گفت: این روند باید متوقف شود. سیاست صادرات سلاح دولت تباهی اخلاقی را نشان می‌دهند. فروش سلاح‌های آلمان به کشورهای به اصطلاح درجه سه که شامل اتحادیه اروپا و ناتو نمی‌شود در ۲۰۱۷ به ۳.۷۹ میلیارد یورو رسید در حالی که سال پیش از آن ۳.۶۷ میلیارد یورو بود.

حدود ۲۰ درصد از صادرات‌ سلاح سال گذشته آلمان به کشورهای درجه سه، به الجزایر بود که شامل کشتی جنگی می‌شد. در گذشته آلمان به مصر، نیجریه، آفریقای جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز سلاح فروخته است.

یک سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در کنفرانس خبری دولت گفت، "حقیقت این است که آلمان سلاح صادر می‌کند اما باید در نظر داشت که سخت‌ترین و محدودترین سیستم‌های کنترل جهانی را دارد." در همین حال سوسیال دموکرات‌ها که قرار است وارد ائتلاف با حزب حاکم شوند وعده دادند تا محدودیت‌های بیشتری را برای فروش تسلیحات به کشورهای غیرمتحد اعمال کنند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان که سابقا رهبر سوسیال دموکرات‌ها بود وعده داده تا محدودیت‌های بیشتری را برای صدور مجوزهای صادراتی از جمله تسلیحات سبک اعمال کنند.

گابریل دوشنبه در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود درباره احتمال اثرپذیری غیرنظامیان از حمله ترکیه به شمال سوریه ابراز نگرانی کرد.

او از سوی قانونگذاران اپوزیسیون و حتی اعضای محافظه‌کار حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تحت فشار قرار گرفته است که چرا زودتر از اینها اعتراض نکرده بود و چرا با درخواست آنکارا برای اینکه یک شرکت آلمانی تانک‌های ساخت آلمان مورد استفاده در ارتش ترکیه را ارتقا دهد، ‌موافقت کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.