حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوداث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

2174916

1. بازگشت امام خمینی دو روز عقب افتاد

درباره جزییات این خبر در صفحه دوم روزنامه کیهان پنجم بهمن 57 آمده است: از نیمه شب دیشب کلیه فرودگاه‌های کشور به مدت سه شبانه‌روز (72 ساعت) بسته شد و به‌دنبال اجرای این دستور قوای نظامی در فرودگاه‌ها مستقر شده‌اند. یک مقام هواپیمایی کشوری امروز ضمن اعلام این خبر گفت: چون کارمندان کنترل پرواز در سطح کشور در اعتصاب به سر می‌برند، از این رو پرواز هواپیماها از فرودگاه‌های ایران به خارج و پرواز هواپیماها از کشورهای خارج به فرودگاه تهران و سایر فرودگاه‌های کشور قطع شده است.

این خبر در حالی اعلام شده بود که قرار بود حضرت امام در روز ششم بهمن وارد تهران شوند و به نظر می‌رسد اعتصاب کارکنان شرکت‌هایی هواپیمایی تنها بهانه‌ای برای جلوگیری از سفر حضرت امام باشد. در انتهای همین مطلب کیهان مطلبی وجود دارد که این تحلیل را تأیید می‌کند. در این خبر آمده است: کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری با کسب نظر و تأیید کمیته هماهنگی اعتصابات منتخب امام خمینی و همگام با کارکنان هواپیمایی ملی ایران به‌منظور تأمین سلامت پرواز مخصوص آن‌حضرت تصمیم گرفتند با وجود حالت اعتصاب در محل خدمت خود حاضر گردند. علی‌رغم توافق قبلی، صبح روز چهارشنبه 57/11/4 کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری به‌علت اشغال فرودگاه توسط نظامیان امکان ورود به محل کار خود را نیافته‌اند.

2. شرایط بختیار برای استعفا

یکی از مهم‌ترین خبرها در روزهای اول بهمن 1357 نحوه استعفای شاپور بختیار از نخست وزیری بود و از طرف حضرت امام فشارهای زیادی برای استعفای او وارد می‌شد. کیهان در این باره نوشته است: یک منبع مطلع امروز گفت که شاپور بختیار،‌ نخست وزیر ایران به آیت الله خمینی پیغام داده که آماده است تحت بعضی شرایط کناره‌گیری کند.

به گفته این منبع، بختیار در نامه خود از آیت الله خواسته که سفر خود را برای سه هفته به‌تعویق اندازد. نامه بختیار توسط فرستاده او به پاریس دیشب تسیلم آیت الله شد.

به گفته منبع فوق، بختیار در نامه خود گفته است که اگر آیت الله اعلام تشکیل شورای ملی اسلامی را به تعویق اندازد، بختیار پس از انتخابات مجلس مؤسسان کناره‌گیری خواهد کرد. گفته می‌شود که آیت الله نامه را پذیرفته اما از پذیرفتن فرستاده دکتر بختیار خودداری کرده است.

3. مصاحبه کیهان با همسر امام خمینی

«حمیده امیری، خبرنگار کیهان در پاریس برای نخستین بار با همسر حضرت آیت الله خمینی مصاحبه کرد.

خبرنگار کیهان می‌نویسد: در خانه چهار اتاقی که محل افامت امام خمینی است، دو اتاق به همسر،‌ فرزندان و نوه‌های ایشان اختصاص داده شده است. همسر امام خمینی دیروز در حالیکه روی پتو نشسته بود مرا به اتاق خود پذیرفت. در این اتاق کوچک ده زن کنار هم روی پتو نشسته بودند. همسر امام خمینی روسری سرمه‌ای ساده به سر بسته بود و ژاکت و دامن ساده‌ای به تن داشت. او بسیار خوش‌مشرب و خوشحال می‌نمود.

عروس امام خمینی به من گفت: خوشحالی همسر امام دائمی است، چرا که ازدواج خوبی داشته است. همسر حضرت آیت الله العظمی در گفت‌وگوی کوتاهی که داشتیم تأکید کرد که زن به‌اندازه مرد آزاد است.

وی که هر روز با زنان مختلفی که برای دیدار حضرت آیت الله به نوفل لوشاتو می‌آیند ملاقات می‌کند، در این مصاحبه گفت: البته اسلام برای زنان احکامی دارد،‌ هم‌چنانکه برای مردها نیز احکامی دارد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.