تجربه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ۹۴ از یک سو و اما و اگرهایی که درباره عملکرد فراکسیون امید طی دو سال اخیر مطرح شده، از سوی دیگر، جریان اصلاحات را بر سر چند راهه هایی قرار داده که چاره ای ندارند جز انکه برای دو سال دیگر از امروز فکری بکنند. 

آنها که تا چندی پیش مهمترین مسئله‌شان ائتلاف کردن یا نکردن با جریان اعتدال بود و اینکه با چه سازوکاری انتخابات مجلس یازدهم را کلید بزنند، امروز تردید بر سر سرلیست ها هم به دایره ابهاماتشان اضافه شده و علامت سوال هایی بیشتر پیش رویشان قرار گرفته است، تا آنجا که در کنار بحث داغ ائتلاف، زمزمه تغییر سرلیست برای انتخابات ۹۸ یا اضافه شدن لیدری دیگر در اردوگاه چپ به گوش می رسد.

در این میان نام اسحاق جهانگیری نیز بیش از هر فرد دیگری ازسوی اصلاح طلب مطرح می شود. زمانی به عنوان گزینه ای برای ۱۴۰۰ و زمانی هم فردی برای نقش آفرینی در قالب لیدر اصلاحات در پارلمان خودنمایی می کند بحث هایی که نشان از یک تغییر تاکتیک در اردوگاه اصلاح طلبی دارد و حتی اگر این گمانه که جهانگیری سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ باشد را دور از ذهن بدانیم اینکه قرار است چهره ای دیگر در کنار عارف قرار بگیرد چندان نامعقول و غیرممکن نیست. به ویژه آنکه خود عارف هم از اینکه بار سنگین همه تصمیمات در بهارستان به دوش او می افتد گلایه دارد. اما سوال اینجاست که آیا  اصلاح طلبان به جز جهانگیری به گزینه دیگری هم برای سرلیستی فکر می کنند؟

جرقه تغییر سرلیست

انتقادات نسبت به محمدرضا عارف در جایگاه ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید کار را به جایی رساند که جسته و گریخته زمزمه های عبور از عارف به گوش می رسد؛ اما این زمزمه ها به سرعت تغییر مسیر داد و از عبور، به ایده حضور پررنگ تر چهره های تاثیرگذار در مجلس رسید.

عبدالله ناصری از فعالین سیاسی اصلاح طلب که جرقه اولیه ایده سر لیستی جهانگیری را مطرح کرد یکی از دلایلش برای طرح چنین مبحثی کم رنگ شدن نقش جهانگیری در دولت و استفاده بهینه از ظرفیت او دانست. حتی این حضور را مقدمه ای برای 1400 دانست.

ناصری درباره اینکه  سرلیست چقدر می تواند در پیروزی یک لیست یا موفقیت یک جریان در مجلس موثر باشد به خبرآنلاین گفت: براساس تجربه ای که در جریان اصلاح طلبان داشتیم انتخاب سرلیست ها خیلی موثر نیست به ویژه بعد از اعتراضات اخیر حتما توانمندی های افراد مورد ارزیابی تک تک رای دهندگان قرار خواهد گرفت و از آنجایی که شخصیت های کاریزماتیک فراخوانشان می تواند موثر باشد لذا برای هدر نرفتن رای بهتر است که لیست از افرادی باشد که آن تمایلات و مطالبات  افراد را نمایندگی کنند.

چرا جهانگیری؟

وقتی دلیل مطرح شدن اسحاق جهانگیری به عنوان سرلیستی انتخابات 98 جای خود را در بحث های سیاسی باز می کند یک سوال هم مطرح می شود «چرا جهانگیری؟» سوالی که عبدالله ناصری در گفت و گو با خبرآنلاین اینگونه به آن پاسخ گفت: آقای جهانگیری شخصیت مناسبی است تا در کنار آقای عارف وارد انتخابات مجلس شوند و حتی اگر عزمی برای ۱۴۰۰ هم وجود داشته باشد موقعیت دو ساله مجلس می تواند کمک کند.

ناصری معتقد است: جهانگیری در انتخابات ۹۶ ذهنیت خوبی از خود در ذهن جامعه باقی گذاشته است و با توجه به تسلطش بر امور اجرایی و تجربه قانون گذاری که در مجلس داشته می تواند یک سرلیست خوب برای جریان اصلاحات باشد. البته این مسئله نیاز به تصمیم جمعی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان دارد.

وقتی هم پای حمایت جریان اصلاح طلب از این گزینه احتمالی به میان آمد، ناصری گفت: اگر آقای جهانگیری تصمیم بگیرد در این میدان حاضر شود توافق در مورد ایشان قطعا وجود خواهد داشت. او درباره افراد دیگر غیر از جهانگیری گفت باید با توجه به فضای دو سال دیگر تصمیم گرفت.

مجید انصاری سر لیست دوم اصلاحات ؟

لیدرهای اصلاح طلب در مجلس انگشت شمار هستند، آنچنان که در موقع تصمیم گیری های حساس آنچنان نفوذ و تاثیز گذاری هم از سوی آنها مشاهده نمی شود تا بتواند یک قانون را در جهت مطالبات اصلاح طلبان به تصویب برساند؛ این مهمترین  استباطی است که در طول 2 سال گذشته جریان چپ را به فکر فرو برده تا یک چهره دیگر در کنار عارف برای سرلیستی سال 98 معرفی کند. اما اینکه کدام چهره  ظرفیت تبدیل شدن به سرلیست مجلس را دارد.

محمود میرلوحی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان درهمین رابطه به خبرانلاین گفت: اصلاحات چهره شاخص برای معرفی کم ندارد و طبیعی است  چهره های شاخص در مجلس بیشتر باشد کفه ترازو اصلاحات نیز سنگین تر است.

او گفت: جریان اصولگرا به دلیل رفتار و منش اش چهره های تاثیرگذار شان کمتر است اما در جریان اصلاحات ما چهره های بسیاری داریم لذا اگر نظارت استصوابی اصلاح شود اصلاح طلبان می توانند چهره های موثرتری وجود داشته باشد.

وقتی صحبت به سرلیستی جهانگیری رسید، از  جنس صحبت های میرلوحی مشخص بود که این تمایل در میان اصلاح طلبان جامعیت دارد اما احتمالاتی هم وجود دارد که آنها را در این تصمیم دست عصا کرده است. او گفت: آقای جهانگیری دارای توانمندی بسیاری است به ویژه در جریان انتخابات اخیر هم نشان داد که چه توانمندی هایی دارد و در مورد سر لیستی موکول به مباحث بعدی است و به هر حال این تصمیم باید در شورای عالی سیاست گذاری مطرح شود.

میرلوحی درباره اینکه چه کسانی قابلیت این را دارند که به سرلیستی اصلاح طلبان تبدیل شوند گفت: ما چهره برای معرفی کم نداریم و فقط مشکلمان نظارت استصوابی است.

او در این راستا از اشخاصی مانند موسوی لاری، مجید انصاری، بیطرف،مرتضی حاجی  نام برد و گفت بسیاری از چهره های دیگر هستند که می توانند در مجلس حضور داشته باشند و تاثیر گذار هم باشند اما مشکل همان موضوع رد صلاحیت هاست.

کاری اساسی تر از سر لیست

هرچند گمانه زنی‌ها درمورد سرلیستی ها داغ شده است اما عده ای معتقدند که مشکلات را باید اساسی تر از سرلیستی دید یکی از این افراد احمد حکیمی پور است که به خبرآنلاین گفت: به نظر من فعلا نباید روی مصادیق برویم بلکه باید بر ساختار، گفتمان و رفتار متمرکز شویم  و عملکردمان را ارزیابی  و آسیب شناسی کنیم.

او با بیان اینکه هدفم نقد فرد نیست و نقد فرایند است گفت: لازم است ما فرایندها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم جریانی پویا تر داشته باشیم. ما باید اول جریان تصمیم گیری را شفاف کنیم تا پاسخگویی را به دنبال داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.