کاخ سفید متن گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ را تحریف و حتی مسائلی را که مطرح نشده بود، در متن کتبی خود درج کرده و با واکنش مقامات ترکیه روبرو شد. در متن کتبی کاخ سفید آمده است: رئیس ترامپ در این گفتگوی تلفنی گفت؛ افزایش خشونت در عفرین نگران کننده است و به اهداف مشترک ما در سوریه آسیب می رساند.

منابع ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند: ترامپ درباره عملیات عفرین عبارت «نگرانی از افزایش خشونت» را بکار نبرده و طرفین صرفا درباره عملیات تبادل نظر کرده اند. 

در متن کتبی کاخ سفید آمده است: ترامپ گفته است؛ «گفتمان و پیامهای مخرب و اشتباه از ترکیه ارسال شده است»

منابع ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: ترامپ؛ عبارت «گفتمان و پیامهای مخرب و اشتباه از ترکیه ارسال شده است» را بکار نبرده است.

دربیانیه کاخ سفید آمده است: دو رئیس جمهور درباره اعلام حالت فوق العاده در ترکیه تبادل نظر کردند.

منابع ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: درباره حالت فوق العاده در ترکیه تبادل نظر و گفتگو نشد.

ترامپ همچنین گفت؛ برخی از شهروندان آمریکا و پرسنل بومی نمایندگیهای آمریکا در ترکیه بازداشت هستند و درخواست کرد آزاد شوند. اردوغان رئیس جمهور در پاسخ گفت؛ ترکیه کشوری متکی بر حاکمیت قانون است و قوه قضائیه درباره آنها بعد از بررسی ادعانامه تصمیم می گیرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ترامپ گفت؛ باید مدت عملیات عفرین محدودیت زمانی داشته باشد و نباید اجازه داده شود با نیروهای آمریکائی در منبج درگیری نظامی احتمالی بوجود آید.

منابع ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: اردوغان گفته است؛ همان طور که آمریکا قول داده بود، باید عناصر PYD/PKK به شرق فرات عقب نشینی و از منبج خارج شوند. در آن صورت ارتش آزاد سوریه تحت حمایت نیروهای نظامی ترکیه در منبج با تهدیدات احتمالی داعش مقابله و امنیت منطقه را حفظ خواهد کرد.

منابع ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد: در بیانیه کاخ سفید، درخواست اردوغان برای «توقف ارسال کمکهای تسلیحاتی آمریکا به سازمان تروریستی PYD/PKK» درج نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.