استولتنبرگ این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی با «ماریا دولورس ده کاسپدال» وزیر دفاع اسپانیا در مادرید و در مورد عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال غربی سوریه بیان کرد.

استولتنبرگ تصریح کرد که ترکیه یک متحد ناتو است و حق دارد از خود دفاع کند اما باید به طور متناسب و ملایمت این کار را انجام دهد.

دبیرکل ناتو از ترکیه و آمریکا خواست برای مقابله با افزایش خشونت ها در شمال سوریه، با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار کنند.

در همین حال «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ، چهارشنبه شب از همتای ترکیه ای خود خواست عملیات نظامی علیه شبه نظامیان کرد که آنکارا آنها را تروریست قلمداد می‌ کند اما برای واشنگتن یک متحد علیه داعش محسوب می‌ شوند محدود کند .

دبیر کل ناتو که پیش از این کنفرانس خبری با «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا دیدار و گفت وگو کرده بود، با اشاره به نقش کلیدی اسپانیا در جنگ علیه تروریسم در عراق و افغانستان، اظهار داشت که یک اسپانیای قدرتمند و متحد برای ناتو خوب است.

دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به جدایی طلبی ایالت کاتالونیا از اسپانیا، آن را یک موضوع داخلی‌ دانست و گفت این موضوع باید مطابق با قانون اساسی‌ حل شود و مداخله روسیه در کاتالونیا و در دیگر کشورها غیر قابل قبول است.

ماریا دولورس ده کاسپدال وزیر دفاع اسپانیا نیز بر همکاری نزدیک میان اتحادیه اروپا و ناتو تاکید کرد.

وزیر دفاع گفت: مرزهای ناتو، مرزهای اسپانیا است و با عضویت در این سازمان احساس امنیت می کنیم .

اسپانیا در اجلاس سران ناتو در سال ۲۰۱۴ در کنار دیگر اعضا متعهد شده بود بودجه خود را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم در اجلاس سال گذشته سران ناتو در بروکسل این تعهد را به کشورهای عضو یادآور شده بود اما به نظر می رسد به رغم تلاش اسپانیا برای افزایش بودجه دفاعی خود، تعهد مذکور به شکلی که مطرح شده فعلا عملی نخواهد شد. 

روز گذشته (چهارشنبه) وزیر دفاع اسپانیا در کنگره این کشور حاضر شده و خبر از افزایش ۶۷.۶ درصدی بودجه امور دفاعی این کشور تا سال ۲۰۲۴ داد. 

بر این اساس، بودجه فعلی بخش دفاعی اسپانیا که در رقم ۱۰ میلیارد و ۷۳۹ میلیون یورو قرار دارد تا سال ۲۰۲۴ به ۱۸ میلیارد یورو خواهد رسید که معادل ۱.۵۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.