روسیاالیوم نوشت، نبیل ابوردینه سخنگوی رسمی ریاست تشکیل خودگردان فلسطین در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو گفت: تا زمانی که دولت آمریکا از تصمیم خود در قبال شهر قدس، صرف نظر نکرده، هیچ نقشی در روند صلح نخواهد داشت.

وی افزود: اگر مسأله قدس از میز مذاکرات کنار گذاشته شود، پس آمریکا نیز از میز مذاکرات کنار گذاشته می‌شود.

ابوردینه گفت که سیاست‌های تهدید، گرسنه نگاه داشتن و به تسلیم واداشتن فلسطینیان، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که مسأله قدس، مسأله مقدسی است و کلید جنگ و صلح در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: با تمام پول‌های دنیا نمی‌توان قدس را خرید و فروش کرد و تهدید آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی خود به آژانس آنروا، محکوم و غیر قابل قبول است.

وی افزود: فلسطینیان به صلح مبتنی بر قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و طرح صلح عربی مبتنی بر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی قدس شرقی، پایبند هستند.

پیش از این صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس، در پیامی گفت: اظهارات ترامپ نشان دهنده عدم شایستگی وی برای نظارت بر هرگونه روند صلح است.

وی تاکید کرد که مسأله قدس از میز مذاکرات کنار گذاشته نشده، بلکه آمریکا خارج از اجماع بین المللی قرار گرفته است.

ترامپ پنجشنبه شب در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع اقتصادی داووس گفت که مسئله بیت المقدس یکی از چالش‌های مذاکرات بود. ما این مسئله را از روی میز برداشتیم و حالا دیگر نیازی نیست درباره آن صحبت شود.عریقات گفت که اظهارات ترامپ توهین به همه اعراب، مسلمانان، مسیحیان و یهودیانی است که از صلح فراگیر و دائمی حمایت می‌کنند.

ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با خشم فلسطینیان و محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.