سی بی اس نیوز نوشت: تیلرسون، در شرایطی با اتحادیه اروپا در مورد برجام گفتگو می کند که برخی اعضای اتحادیه هنوز موضعی مبهم نسبت به این موضوع دارند.

این رسانه در ادامه آورده است: دونالد ترامپ، ریاست جمهور ایالات متحده ، از  روز سه شنبه  دور تازه ای از تلاش های دیپلماتیک  را  برای متقاعد کردن متحدان اروپایی  خود برای برای افزودن الزامات سختگیرانه جدید به معاهده هسته ای ایران آغاز کرده است .  اما در این میان یکی از متحدان شناخته شده آمریکا در اتحادیه اروپا ، یعنی ، فرانسه هنوز هم با شک و تردید و موضعی نامشخص نسبت به تصمیمات ترامپ واکنش نشان می دهند . حتی مدتی پیش وزیر امور خارجه این کشور از این عبارت استفاده کرد  "امضا کنندگان توافق بر مواضع خود ایستادگی کنند".

اما روند این ملاقات ها با تمام ابهامات پشت پرده ادامه داشت و یک روز پس از مذاکره با فرانسه ، روز چهارشنبه ، مذاکره ای مشابه بین ایالات متحده و مقامات بریتانیا در لندن شکل گرفت. یکی از مهم ترین ملاقات های روزهای اخیر را می توان ملاقات بین رکس تیلسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با وزیر امور خارجه فرانسه، دانست . ملاقاتی که انتظار می رفت  بحث هایی پر سر و صدا در پی داشته باشد.

افزون بر این ها ملاقات ها بین همتایان دو کشور در وزارت امور حارجه نیز ادامه داشت ، اما به نظر می رسد ، این ملاقات های پشت پرده نتایج چندان مثبتی نداشته برای مثال در حاشیه این نشست ، یکی از مقامات وزارت خارجه فرانسه در گفت و گو با رسانه ها ابراز ناراحتی کرد و گفت ؛  ایالات متحده اتحادیه اروپا را به شدت تحت فشار قرار داده  تا  یا این معاهده را دوباره طراحی کند یا قید حضور آمریکا را در ادامه مذاکرات بزند . بنابراین اتحادیه تحت فشار است تا مانع از خروج رئیس جمهور آمریکا یعنی  دونالد ترامپ از ادامه توافق شود.

این مقام در ادامه اشاره کرد ؛ اتحادیه اروپا قوانینی اساسی دارد و تمامی کشورهای اتحادیه به این قوانین پایبندی دارند . ما نیز در اجرای قوانین تصویب شده بسیار محکم هستیم .در راستای حمایت از همین قوانین است که ما برای حفظ این معامله (معاهده هسته ای) تلاش خواهیم کرد و به این قوانین احترام می گذاریم . ما برای اجرای صحیح توافق قوانین نظارتی نیز وضع کرده ایم . بنابراین در صورتی که ایران  به قوانین مورد توافق ما احترام بگذارد (قوانین تعیین شده توسط  آژانس بین المللی انرژی اتمی) ما نیز دلیلی نداریم به حقانیت ایران در اجرای محدودیت های آژانس شک کنیم . ما یک توافق منسجم و ۲ طرفه وضع کرده ایم و به آن پایبندیم . این موضوعی است که مقامات آمریکایی نیز به خوبی از آن آگاهند .

اکنون پرسش بسیاری از منتقدان ترامپ این است که در شرایطی که حتی چین و روسیه نیز پای این معاهده را امضا کرده و در کنار آن ایستاده اند ، چرا ترامپ در حال لگد مال کردن توافق است ؟

دونالد ترامپ تهدید کرده که این معامله را رها  می کند، مگر اینکه  مفاد معاهده به دلخواه او تغییر کند . تیلرسون طی  هفته جاری  در اروپا به دنبال حمایت از یک معامله جانبی است که تحت آن اروپایی ها مجددا  به اعمال تحریم ها علیه ایران بپیوندند. به خصوص اگر ایران به آزمایش موشک های بالستیک ادامه دهد،. همچنین آمریکا به دنبال تشدید نظارت ها بر ایران ، افزایش نفوذ آژانس بر سایت های حساس ایران و مواردی مشابه است . افزون بر این ها دولت ترامپ در تلاش است برخی قوانین دولت قبلی (اوباما ) را با همکاری کنگره تغییر داده و سخت گیرانه تر کند .

با همه این ها تیلرسون پس از گفتگوهای خود با مقامات بریتانیایی روز دوشنبه در لندن،با اطمینان در مورد حمایت اروپا  از ایده های آمریکا سخن گفت. او گفت ؛ ایالات متحده ، انگلیس، فرانسه و آلمان دیدگاه هایی مشترک در خصوص  قرارداد هسته ای دارند . دیدگاه هایی که  باید تکمیل شود. وی ادامه داد ؛ چهار کشور موافقت کرده اند تا یک گروه حرفه ای از کارشناسان را در زمینه اصلاح آن چه ترامپ "معایب معامله" می نامد به کار ببندند .  

تیلرسون گفت؛ ما به دنبال نوعی توافق ثانویه هستیم تا نگرانی هایمان را از این طریق کاهش دهیم .  این در حالی است که معاهده هسته ای به منظور جلوگیری از اعمال تحریم ها علیه برنامه های هسته ای ایران، میلیاردها دلار را به ایران تحمیل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.