هجدهمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا در کره جنوبی برگزار شد و تیم ملی هندبال ایران به مقام پنجم بسنده کرد. هندبال ایران در حالی به این عنوان رسید که انتظار می‌رفت با حضور لژیونرها و مهره‌های زیاد عنوان پنجمی دوره قبل خود را ارتقا دهد و بتواند سهمیه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان آلمان را کسب کند.

نسل طلایی هندبال ایران در حالی در این دوره به عربستان و کره جنوبی باخت که در رقابت‌های انتخابی المپیک ریو، (دو سال گذشته) این تیم‌ها را پشت سر گذاشته بود و سد راه هندبال ایران در آسیا تنها تیم چند ملیتی قطر بود. با این حال لژیونرهای ایرانی نتوانستند مقابل این تیم‌ها نتیجه مطلوبی را کسب کنند و باز هم همانند دوره قبل از حضور در قهرمانی جهان ناکام ماندند.

این ناکامی‌ها برای هندبال ایران می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تیم ملی هندبال ایران جهانی نشد، اما دلایل این ناکامی، نداشتن پتانسیل یا مهره‌های خوب در تیم ملی نبود، بلکه هندبال ایران جهانی نشد، چون در این سالها ثبات مدیریت و برنامه‌ریزی در فدراسیون هندبال ایران وجود نداشته است.

 

* چرا تیم ملی هندبال ایران جهانی نشد؟

* ۶ تغییر در راس فدراسیون هندبال در ۶ سال 

فدراسیون هندبال ایران در شش سال اخیر شش مدیر داشت. جلال کوزه‌گری، خسرونصیری، احمد گواری، سید ابوالحسن مهدوی، عباسعلی اکبری و علیرضا رحیمی رئیس یا سرپرست بوده اند که از بهمن ۸۹ تا اسفند ۹۵ در راس این فدراسیون قرار گرفتند. مدیرانی که هر کدام چند ماه بر روی صندلی این فدراسیون نشستند و هرکدام ساز خود را زدند. قطعا تغییرات زیاد در راس هر فدراسیون سبب بی برنامگی و ناهماهنگی میان اعضا، کادر فنی و تیم های ملی آن رشته خواهد شد.

علیرضا رحیمی بعد از بازگشت به فدراسیون هندبال ناجی این رشته خوانده شد و انتظار می‌رفت که هر چه سریعتر ناکامی های این رشته را جبران کند اما او هم در بدو ورودش با بدهی‌های زیادی در این فدراسیون مواجه شد و تا چند ماه بعد از انتخابش بنای ماندن در فدراسیون را نداشت. این بلاتکلیفی‌ها سبب شد که روند رو به رشدی را در هندبال ایران شاهد نباشیم و در انتخاب سرمربی، تشکیل اردوهای تیم ملی و .. با مشکلات و تاخیر روبرو شویم.

* دیر انتخاب شدن سرمربی تیم ملی هندبال ایران

رییس فدراسیون هندبال ایران بعد از پایان دادن به مشکلات مالی و حتمی شدن حضورش در فدراسیون، در نیمه آبان ماه ماچک را به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال ایران معرفی کرد، اما این انتخاب وقتی انجام شد که تنها دو ماه و نیم به آغاز رقابت‌های قهرمانی آسیا مانده بود. درحالی که سایر رقبای حاضر در رقابت‌های قهرمانی آسیا از یک سال قبل از این مسابقات، اردوهای تدارکاتی خود را آغاز و برای کسب مقام و سهمیه جهانی تمرین و تلاش کرده بوند.

ماچک هم بعد از کش و قوس‌های زیاد اول دی ماه به ایران آمد و با تیم ملی هندبال ایران راهی اسلوونی و قطر شد. این تیم حدود سه هفته تمرین و اردو داشت و مسلما در شرایط منطقی نمی‌توان انتظاری بیش از کسب مقام پنجم از این تیم داشت. تیم ملی هندبال ایران هرچند از حضور لژیونرها و بازیکنان خوبی بهره می‌برد اما برای یک ورزش تیمی آمادگی تک تک بازیکنان نتیجه مطلوب نخواهد داشت. بازیکنان یک تیم باید برای آمادگی در رقابت‌های مهمی چون انتخابی جهان حدود یک سال با یکدیگر تمرین داشته باشند تا در قالب تیم و هماهنگ با هم، به هدف مورد نظر برسند. البته این انتقاد هم به فدراسیون وارد است که چرا سرمربی تیم ملی اینقدر دیر انتخاب شد.

* تکیه فدراسیون هندبال بر لژیونرها

هندبال ایران بازیکنان با استعداد زیادی در پست‌های مختلف در داخل ایران دارد که فدراسیون هندبال ایران می توانست چند ماه قبل از مسابقات قهرمانی آسیا با بازیکنان داخلی اقدام به برگزاری اردوهای تیم ملی کند، اما تکیه فدراسیون هندبال ایران برای موفق شدن در این رقابت‌ها بر لژیونرها بود؛ لژیونرهایی که با آغاز فصل مسابقاتشان در اروپا امکان حضور در اردوی تیم ملی هندبال ایران را نداشتند. لژیونرهای ایرانی سه هفته قبل از مسابقات و با آغاز تعطیلات سال نو میلادی توانستند در کنار یکدیگر جمع شوند و اردوهای تیم ملی تشکیل شد. هرچند این بازیکنان از آمادگی انفرادی خوبی برخوردار بودند اما هماهنگی لازم بین آن‌ها وجود نداشت و یکی از دلایل ناکامی هندبال ایران در آسیا می تواند عدم هماهنگی لژیونرها باشد.

* ضعف کادر فنی تیم ملی هندبال ایران

برخی از ملی‌پوشان سابق و کارشناسان هندبال نیز معتقد هستند که کادر فنی تیم ملی هندبال ایران برای این مسابقات ضعیف عمل کردند؛ یا انتخاب درستی نداشتند و یا انتخاب بازیکنان توسط کمک مربیان بسیار سلیقه‌ای انجام شده است.

غلامی: از ماچک بیش از این انتظار داشتم

مصطفی غلامی مربی اسبق تیم ملی هندبال ایران در گفت و گو با ایسنا، درباره عمکرد ماچک در این دوره از مسابقات اظهار کرد: به نظر من عملکرد ماچک ضعیف بود. ماچک مربی خوبی است و از نظر روحی و روانی نیز او را قبول دارم، اما ماچک نتوانست خوب تیم را در بازی مقابل عربستان و کره هدایت کند. علت آن هم این است که با یک سیستم دفاعی و حمله پیش رفت و هیچ گونه تاکتیک خاصی در حمله و دفاع نداشت.  

موسوی: ضعف کادر فنی باعث نتیجه نگرفتن تیم ملی هندبال است

همچنین مهدی موسوی ملی‌پوش سابق تیم ملی هندبال ایران در این باره به ایسنا گفت: خیلی‌ها مخالف حضور ماچک در تیم ملی بودند. ماچک سال‌ها پیش خوب نتیجه می‌گرفت اما اکنون مربیان در سایر تیم‌ها به روز شده‌اند. به نظر من کادر فنی تیم ملی خیلی ضعیف عمل کرد. تیم ملی مهره‌های زیادی داشت اما در زمانی که باید، کادر فنی به بچه‌ها کمک نکرد و بازیکنان خودسرانه و تک‌رو پیش می‌رفتند و هماهنگی لازم را نداشتند. فکر می‌کنم اگر ماچک مقداری در انتخاب بازیکنانش بیشتر دقت می‌کرد و بدون شناخت بازیکنان را انتخاب نمی‌کرد شرایط بهتر می‌شد.

به گزارش ایسنا، اکنون این دوره از رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا برای ایران با کسب مقام پنجم به اتمام رسید و باز هم  حسرت جهانی شدن بر دل نسل طلایی هندبال ماند. اکنون باید مسئولان فدراسیون هندبال ایران در مدت شش ماهی که تا بازی‌های آسیایی جاکارتا باقی مانده است، برای پس گرفتن جایگاه هندبال ایران در آسیا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند تا در این دوره از بازی‌های آسیایی بتوانیم جزو بهترین‌های آسیا قرار بگیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.