در یاداشت اجلاس بیرجند و نیاز به گیوه های ورکشیده! در زمینه برگزاری کمیته استانی خراسان جنوبی توضیح دادم و به اوضاع اسفبار آب در این استان و نه تنها اثرات زیست محیطی بلکه اثرات انسانی و تاثیرات آنها بر اوضاع امنیتی این استان در اینده اشاره داشتم. در این یاداشت به دو موضوعی می پردازم که سیاست خارجی کشور می تواند به کمک این استان بیاید و هم باعث کاهش آلام مردم این استان و هم تاثیر مثبت بر روند توسعه ائی این منطقه شوند. لبته در کنار چالشها و کمبودها ، ظرفیتهای خوبی نیز در استان وجود دارد که در صورت به فعلیت درامدن آنها می توان امیدوارم بود مردم این استان بتوانند سطح درامدی خویش را افزایش و به خلق ثروت بپردازند. یکی از این موارد ظرفیت گردشگری استان است. کویر و بناهای تاریخی و نقشی که بیرجند و توسعه قبلی اش در این زمینه در شرق کشور داشته که هم می تواند ظرفیت گردشگری داخلی باشد و هم خارجی. در چرخه اقتصاد جهانی هر کشوری دارای مزیت نسبی محلی و منطقه ای است که باید با سخت کوشی، راهبرد مناسب، سیاست مدون و برنامه ریزی عملیاتی مناسب آن را به مزیت رقابتی منطقه ائی و بین المللی تبدیل نمائیم.

بطور مثال سه برادر پزشک اقدام به احداث هتلی نموده اند که در موقعیتی بسیار عالی در دل کوهستانی در کویر احداث شده اما بدلیل عدم حضور گردشگر و مخصوصا" گردشگر خارجی که قطعا" زیبائیهای طبیعی و بکر این منطقه می تواند محلی برای جذب آنان باشد این هتل با ظریب اشغال سی درصدی با مشکلات خود دست و پنجه نرم میکند و آنچه که تا حدی باعث تداوم حیاتش میشود استفاده از رستوران و سالن مراسم توسط افراد محلی است. در اینجا هم سازمان میراث، گردشگری و صنایع دستی می تواند موثر باشد و هم وزارت امور خارجه و نمایندگیهای ج اا در خارج از کشور از طریق بازاریابی و معرفی این جاذبه ها. اگر این وزارتخانه در پرتو تغییرات چارتی که داشته و مجددا" معاونت اقتصادی را به سازمان خود افزوده است نتواند چنین موضوعاتی را در دستور کار خود قرار دهد تا از ظرفیتهای ایجاد شده بهره برداری بهینه شود در اینصورت راه به کردستان برده و به مردم بدهکار خواهد شد!

نکته دیگری که این وزارتخانه باید اهتمام خاص داشته باشد مسئله فعال نمودن ارتباطات مرزی قانونمند و دیدن مرزها بعنوان فرصت بجای تهدید است. در این مرز طولانی چهارصد و شصت کیلومتری این استان با افغانستان چهار بازارچه مرزی وجود دارد که اگر فعال شوند هم کمک به بهبود اوضاع اقتصادی و مراودات تجاری مردم این استان با ولایات همجوار در افغانستان نموده و هم باعث تولید ثروت و افزایش جمعیت در مناطق مرزی و کنترل طبیعی و نرم مرز خواهد شد. طبیعی است خود سیاست خارجی نیز از استحکام ارتباطات مردمی در دو طرف مرز می تواند روابط سیاسی دو کشور را که در اثر حضور قدرت خارجی ممکن است متاثر شود از طریق ارتباطات اقتصادی و شریک کردن قدرتهای محلی در دو طرف مرز تحکیم بخشید.

دولت و طبیعتا" نهادهای زیر مجموعه آن اگر قصد دارد مشکلات کشور را در هسته اصلی آن ببیند و به حل آنها همت گمارد، باید مسائل اساسی و آنچه که با زندگی روزمره مردم پیوند می خورد و باعث ایجاد اشتغال سازنده میگردد، در جهت تمرکز زدائی حرکت کند و تمام واحدهای ستادی خویش را نیز پشتیبان استانها و حل مشکلات آنها قرار دهد. مشکلات و مخصوصا" ناهنجاریهای ناشی از بیکاری قشر جوان و تحصیلکرده باید در استانها دیده شود. یعنی استان خراسان جنوبی با ۴۶۰ کیلومتر مرز با افغانستان که هماکنون با کمبود نزولات جوی و کاهش منابع آبی زیر زمینی روبرو شده تا دستیابی به نتایج حاصل از اجرای پروژه های آب رسانی روی گردشگری و تجارت مرزی روی آورده که هم تاثیر به سزائی به عنوان یکی از مبادی ورودی قاچاق به کشور دارد و هم ساماندهی نرم و نه لزوما" سخت افزاری آن میتواند به حضور جمعیت بیشتر ، اشتغال و رفت و آمد قانونمند کمک کند و هم از تبعات منفی قاچاق مواد مخدر بکاهد. انشالله!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.