معصومه ابتکار در مراسم اختتامیه اولین همایش مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد جوان با اشاره به اینکه کشور ما از نظر سرمایه انسانی در ابعاد و زوایای مختلف بسیار غنی است گفت: یکی از این زوایا، نهادهای مدنی و جامعه مدنی است.

 

وی با بیان اینکه مباحث مختلف زنان، کودکان و محیط زیست بسیار خوب در سازمان‌های مردم نهاد شکل گرفته گفت: قرار نیست این مساله آسیب‌هایی نداشته باشند. این سازمان ها در زمینه‌های سیاست گذاری دخالت داشته و آنان در سیاست‌های غیر دولتی کلان در دولت یازدهم و دوازدهم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه به زودی آیین نامه جدیدی در دولت برای حضور بیشتر سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم گیری‌های دولت به تصویب می رسد گفت: دولت به دلیل مشکلان کلان، زوایای پنهان را نمی‌بیند و این سازمان‌های مردم نهاد هستند که می‌توانند زوایای پنهان را ببینند. تشکل‌ها می‌توانند به هم افزایی با جریانات اجتماعی و بسیج اجتماعی در حوزه‌های مختلف کمک کنند و آگاهی بخشی و جریان‌سازی اجتماعی بپردازند.

 

ابتکار نهادهای اجتماعی را همیار دولت دانست و اظهار کرد: نهادهای اجتماعی می تواند در کنار اینکه همیار دولت باشد مستقل از آن عمل کرده و شرایط را دیدبانی را رصد کنند. اگر جریان‌های اصلاحی در هر جامعه شکل بگیرد منجر به پیشرفت آن جامعه‌ می‌شود.

 

معاون زنان و خانواده نهادهای اجتماعی را مانند نورافکن دانست و افزود: نهادهای مدنی مشکلات، مسائل و انحراف از قوانین را روشن می کنند.

وی نقش سازمان های مردم نهاد را همانند رسانه‌ها عنوان کرد و ‌گفت: این نقش برای حکمرانی خوب حائز اهمیت است و حکمرانی خوب علاوه بر اقتدار، پایبندی از قوانین، تحقق عدالت را به دنبال دارد.

 

ابتکار همچنین از تشکیل کارگروه دختران و جوانان و توان افزایی سازمان های مردم نهاد با همکاری مدیران کل ستادی در این معاونت خبر داد و گفت: در ۴ ماه گذشته جلسات گفتگوی بین نسلی شکل گرفته تا مطالبات جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ شنیده شود.

 

وی با اشاره به ارزیابی های صورت گرفته در این باره گفت: خانواده ایرانی باید زمینه پذیرش و شنیدن صدای جوانان را داشته باشد و به دنبال جریان سازی و فرهنگسازی در این زمینه هستیم.

 

ابتکار  ادامه داد: اگر نتوانیم با نگرش صحیح فرهنگی به توان افزایی خانواده بپردازیم در مسائلی مثل فضای مجازی صدمه می بینیم.

 

معاون اموز زنان و خانواده با تاکید بر اینکه مساله خشونت و ابعاد آن در این معاونت به صورت جدی دنبال می شود، خشونت علیه زنان و کودکان را از جلوه های آن عنوان کرد.

 

وی افزود: رسیدگی به بحث خشونت در قالب لایحه امنیت اجتماعی و لایحه حمایت از کودکان در حال پیگیری است و می تواند موجب امید و نشاط در جامعه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.