رویترز گزارش داد، شاخص "اس.اند.پی.۵۰۰" بزرگ‌ترین جهش خود از یکم ماه مارس سال گذشته را تجربه کرد و جهشی ۱.۲ درصدی داشت. "اس. اند. پی. ۵۰۰" و دو شاخص مهم دیگر ( نزدک و داوجونز) بهترین عملکرد چهار هفته‌ای خود از سال ۲۰۱۶ را به ثبت رسانده‌اند.

همچنین بازارهای جهانی هم افزایش یافتند؛ شاخص "ام.اس.سی.آی" جهانی که در برگیرنده بازارهای ۴۷ کشور است، برای دهمین هفته متوالی افزایش یافت که طولانی‌ترین افزایش متوالی آن از سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود. رشد شاخص "اس. اند. پی. ۵۰۰" برای سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ طبق براوردها به ۱۳.۲ درصد رسید که بالاتر از بازده ۱۲ درصدی امسال است.

یکی دیگر از عوامل کمک به رشد بازارها، تضعیف دلار در برابر سبد ارزهای مهم جهانی بود که حاصل اعلام حمایت استیون منوچین- وزیر خزانه‌داری آمریکا- از تضعیف دلار و انتشار آمارهای رشد آمریکاست. هر چند که اظهارات رئیس جمهور آمریکا که یک روز پس از اظهارات منوچین خواهان تقویت دلار شده بود، می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث تعادل تجاری آمریکا شود اما نتوانست باعث افزایش قیمت آن شود.

شاخص دلار که ارزش دلار در برابر شش ارز مهم جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۸۹.۱ واحد رسید تا در طول هفته ۱.۶ درصد کاهش داشته باشد. شاخص " داوجونز اینداستریال اوریج" با ۲۲۳.۹۲ واحد افزایش ( معادل ۰.۸۵ درصد) به ۲۶۶۱۶.۷۱ واحد رسید، شاخص " اس. اند.پی. ۵۰۰" با ۳۳.۶۲ واحد افزایش ( معادل ۱.۱۸ درصد) به ۲۸۷۲.۸۷ واحد رسید و شاخص " نزدک کامپوزیت" با ۹۴.۶۱ واحد افزایش ( معادل ۱.۲۸ درصد) به ۷۵۰۷.۷۷ واحد رسید.

شاخص اروپایی " فوتسی یورو فرست ۳۰۰" ۰.۵۴ درصد رشد کرد  و شاخص "ام.اس.سی.آی" بازارهای جهانی ۰.۶۷ درصد افزایش یافت و بازدهی هفتگی خود را به دو درصد رساند. تحلیل‌گران بانک "مریل لینچ" در یادداشتی اعلام کردند معاملات ۹۸ درصد بازارهای جهانی بالاتر از میانگین ۵۰-۲۰۰ روزه معمول است و احتمال می‌رود شاخص‌ها دچار تعدیلات اصلاحی ( ریزش) شوند.

پس از انتشار آمارهای تولید ناخالص داخلی آمریکا و اعلام رئیس بانک ژاپن مبنی بر نزدیک بودن تورم به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده، بازده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا بالا رفت و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله به ۲.۶۵۹۹ واحد رسید.

در بازار انرژی بهای نفت خام هم در پی تضعیف دلار افزایش یافت و نفت خام آمریکا با ۱۰ سنت افزایش (معادل ۰.۱ درصد) به ۷۰.۵۲ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام آمریکا با ۶۳ سنت افزایش (معادل ۱ درصد) به ۶۶.۱۴ دلار در هر بشکه رسید. در مجموع طی معاملات این هفته نفت برنت ۲.۷ درصد و نفت خام امریکا ۴.۳ درصد افزایش یافتند. طلا برای معاملات فوری هم با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۳۵۱.۸۶ دلار در هر اونس رسید تا بازدهی هفتگی آن به ۱.۵ درصد برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.