حدود یک ماه پیش با ابلاغ دستورالعمل مدیریت و ساماندهی واردات خودرو از سوی معاون اول رییس‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات خودرو را که از تیر ماه امسال متوقف شده بود مجددا از سر گرفت.

طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای سواری در مدل‌های بنزینی و هیبریدی افزایش یافته و البته تعرفه واردات خودروهای برقی در حد پنج درصد سابق، باقی مانده است.

افزایش تعرفه واردات خودرو به ویژه در خودروهای هیبریدی انتقاد برخی واردکنندگان خودرو را به دنبال داشت و آنها عنوان کردند که این اقدام تاثیر منفی بر آلودگی هوا خواهد داشت.

در مقابل برخی کارشناسان نیز اظهار کردند که با توجه به مدل خودروهای هیبریدی وارداتی به ایران، این محصولات تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند و به جای خودروهای هیبریدی باید خودروهای برقی وارد شود تا شاهد کاهش آلایندگی خودروها باشیم.

در این شرایط در حالی‌که در دو سه هفته اخیر برخی رسانه‌ها از احتمال بازنگری  در تعرفه‌های جدید واردات خودرو سخن گفته بودند یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بحث تجدیدنظر در تعرفه واردت خودروهای بنزینی و هیبریدی مطرح است؟ اظهار کرد: در این رابطه هیچ موضوعی مطرح نشده و برنامه‌ای برای تجدیدنظر در تعرفه‌های واردات خودرو وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.