خرمالو میوه‌ای است سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B۶. همچنین فیبر، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر نیز در خرمالو وجود دارند. این نکته را هم باید مد نظر داشت که ترکیبات ارگانیک ویژه‌ای در خرمالو یافت می‌شوند مانند کاتچین‌ها، گالوکاتچین‌ها، اسید بوتولینیک و ترکیبات کاروتنوئیدی مختلف. همین مجموعه غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات خاص، فواید خرمالو را بسیار افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی همین فواید مهم می‌پردازیم.

کمک به پیشگیری از ابتلا به سرطان

این میوه کوچک و خوش‌مزه سرشار از ترکیبات ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند توانایی بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد را تقویت کنند، سلامت عمومی را ارتقا بدهند و از ما در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت کنند. رادیکال‌های آزاد، همان ترکیباتی هستند که می‌توانند سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل سازند و به ارگان‌های مختلف بدن آسیب برسانند. ترکیبات موجود در خرمالو اساسا این ظرفیت را دارند که در راستای پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف به ما کمک کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خرمالو با توجه به داشتن ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌رساند. به‌علاوه، خرمالو حاوی مقدار زیادی از اسید اسکوربیک (نوعی از ویتامین C) است و درنتیجه مصرف هر عدد خرمالو حدودا ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را برطرف می‌سازد. ویتامین C موجود در خرمالو، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و تولید سلول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. همین سلول‌های سفید هستند که خط دفاعی اصلی را در مقابل بیماری‌های ویروسی، میکروبی و قارچی تشکیل می‌دهند و شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کم می‌کنند.

کمک به هضم

خرمالو مانند بسیاری از میوه‌های دیگر به‌عنوان یکی از منابع خوب برای دریافت فیبر شناخته می‌شود. هر وعده مصرفی از خرمالو تقریبا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می‌سازد. همین فیبر است که در فرآیند هضم مواد غذایی به بدن کمک می‌کند و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. همچنین، ترشح شیره‌های گوارشی هم به‌واسطه مصرف خرمالو افزایش می‌یابد و علائم مشکلاتی مانند یبوست و اسهال نیز با مصرف آن تسکین پیدا می‌کند. به‌طور کلی، میوه‌های سرشار از فیبر مانند خرمالو می‌توانند دستگاه گوارشی را تقویت کنند و مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف و همچنین سرطان کولورکتال شوند.

پیشگیری از پیری زودرس

خرمالو سرشار از ویتامین‌های مهم است و ترکیبات مهمی مانند بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوکسانتین‌ها دارد. این ترکیبات و ویتامین‌ها دارای عملکرد آنتی‌اکسیدانی هستند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. مجموعه عملکرد این ترکیبات از بروز نشانه‌های پیری زودرس مانند چین‌وچروک‌های پوستی و لکه‌های ناشی از پیری جلوگیری می‌کند. کمک به پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، خستگی مفرط، ضعف بینایی و ضعف عضلانی را هم باید به این مجموعه از فواید اضافه کرد.

تقویت بینایی

ترکیبات موجود در خرمالو دارای فواید موثر و مثبتی برای چشم‌ها هستند. زیگزانتین، یکی از ترکیبات موجود در خرمالو، مستقیما با تقویت سلامت چشم‌ها مرتبط است چون عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند شانس ابتلا به دژنراسیون ماکولار، آب‌مروارید و ضعف بینایی در تارکی را کاهش بدهند.

کمک به کنترل فشار خون

پتاسیم، ترکیب مهم دیگری است که در خرمالو یافت می‌شود و می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد. همچنین، گردش خون در بدن به‌واسطه دریافت پتاسیم بهبود می‌یابد. به این نکته باید توجه داشت که کاهش فشار خون و تنظیم آن به‌واسطه مصرف پتاسیم می‌تواند در روند جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی موثر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.