علی اصغر یوسف‌نژاد و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور گفت: کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و آقای لاریجانی برای بررسی بودجه برگزار کرد ما در تمامی مصوبات خود شرایط اجتماعی جامعه را مدنظر قرار دادیم و دقت داشتیم که مصوبات ما چه پیامدهایی می تواند داشته باشد. همچنین تلاش کردیم ضربه‌ای به قشر ضعیف وارد نشود و مصوبات به نفع مردم و جامعه باشد.

وی شفافیت و انضباظ و نظارت را ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان و خاطرنشان کرد: توجه به قوانین بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه ششم توسعه از جمله مواردی بود که تلاش کردیم در بودجه به آن توجه کنیم. همچنین در بررسی لایحه به سابقه بررسی لوایح بودجه نیز توجه داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین در تبصره ۱۲ لایحه بودجه تلاش کردیم به گونه‌ای عمل کنیم تا ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها و نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی دولت را داشته باشیم. علاوه بر این سعی کردیم عدالت را در بخش‌های مختلف لایحه بودجه اعمال کنیم.

یوسف‌نژاد در ادامه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد.

یوسف نژاد گفت: ما در لایحه بودجه از نظر درآمدی افزایش نداشتیم و این یکی از ویژگی های بودجه ۹۷ است. همچنین قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی و توجه به اختیارات استان‌ها از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه پیش بینی شده است. علاوه بر این در لایحه بودجه ۲۳۰ ردیف متفرقه داشتیم که در کمیسیون آن را به ۱۳۰ ردیف رساندیم و این نکته مثبتی بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان اضافه کرد: ما بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمه کاره داریم که ۶۵ هزار تای آن مربوط به استانها و ۵ هزار تای آنها ملی است و با همکاری دولت تلاش کردیم اعتبارات لازم را برای تکمیل این پروژه ها در نظر بگیریم.

مخالف کلیات لایحه بودجه:در حوزه صادرات شعار می دهیم

جلالی میرزایی صبح امروز یکشنبه هشتم بهمن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: اولویت ها نامشخص است و ما مشکلات جدی در کشور داریم. امیدوارم این بارش برف باعث نشود به بحران آب توجه نکنیم. کشور با خشکسالی و بحران مواجه است، مراجع بین المللی هم به این مسئله صحه گذاشتند اما روند بودجه ریزی جهت گیری به سمت حل این مشکل نیست و منابع به نهادهایی داده می شود که خروجی کار آنها مشخص نیست.

وی افزود: نگاه به عدالت اجتماعی در لایحه بودجه ۹۷ ما را به یاد دولت گذشته می اندازد. بحث افزایش حقوق ها به طوری تدوین شده که باعث نارضایتی اقشار تأثیرگذار در جامعه همچون تحصیلکردگان، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و قضات می شود. در حالیکه در کشورهای برداشت از عدالت اجتماعی درست نیست. می توان با صرفه جویی در هزینه های غیرضرور منبعی برای اقشاری همچون بیکاران تعریف می کردیم که مشکل دارند.

این نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: در حوزه صادرات ما شعار می دهیم، ترکیه برای صادرات حمایت از صنعت خود انجام می دهد مثلا در حوزه مرغداری مابه التفاوتی درنظر می گیرد که بازار کشورهای منطقه و همسایه را توانسته بگیرد. در تولید سیاست مشخصی نداریم و دغدغه مان حمایت از مصرف کنندگان است. انتظار داشتیم بودجه ریزی عملیاتی باشد اما این طور نیست، بودجه ریزی عملیاتی یعنی باید تکالیف دستگاه ها به طور روشن باشد تا همپوشانی یا تقابلی در شرح وظایف و حوزه کاری آنها دیده نشود اما شاهد هستیم در موضوعی مشخص برای وزارت ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و جهاد دانشگاهی بودجه تعریف شده است.

وی افزود: اعتباراتی به دستگاهی دادیم که خروجی آن مشخص نیست مثلا براثی شورای نظارت بر صداوسیما ۶ میلیارد بودجه درنظر گرفتند که سالی یک جلسه دارد. بنیاد سعدی ۱۲ میلیارد تومان بودجه می گیرد در حالیکه در کشور مراسم های مختلفی برای سعدی شناسی برگزار می شد. در عوض اعتبار راه آهن ایلام ۸ میلیارد تومان که قرار است شبکه ریلی را به مرکز یک استان وصل کند. بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی 40 میلیارد تومان تعریف شده که وقتی ریز می شویم می بینیم بودجه های مختلف برای موضوعات مختلف درنظر گرفته می شود. در حوزه اشتغال بودجه هدفمند نیست، تجربه بنگاه های زودبازده را تکرار می کنیم. اشتغال با تزریق پول امکان پذیر نیست بلکه باید نگاه را عوض کرد.

مخالفت کمیسیون تلفیق با هر نوع گرانی در آینده

حشمت الله فلاحت پیشه در موافقت با کلیات لایحه بودجه 97 گفت: اولین کاری که در تلفیق انجام شد، مخالفت با هر نوع گرانی در آینده بود. افزایش 50 درصدی قیمت حامل های انرژی و افزایش مالیات در شرایط رکود اتفاق نمی افتد، البته این مسئله تا حدی منابع دولت را کاهش می دهد.

وی افزود: اجازه استفاده ماهیانه دولت از مازاد افزایش درآمد از محل فروش نفت که در ذیل تبصره ای آمده بود، حذف شد و حتی کمیسیون تلفیق اجازه نداد دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش ارز نفتی داشته باشد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح رقم پیشنهادی دولت برای برداشت براساس ضرورت، تخصیص اعتبار برای طرح های آبیاری تحت فشار، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به مناطق زلزله زده و ۶۵درصد برداشت از صندوق توسعه ملی برای پول تقویت بنیه دفاعی انجام شد.

وی افزود: جدول ۱۷ حذف شد، قبلا افراد حقیقی و حقوقی اعتباراتی می گرفتند. کمیسیون تلفیق تا جایی که توانست این روال را حذف کرد و دولت را موظف کرد گزارش هر کمکی به افراد حقیقی و حقوقی باید به مجلس داده شود. ضمن آنکه دیوان محاسبات بر بودجه نهادهای غیردولتی نظارت می کند.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: اصلاح معافیت مالیاتی، افزایش حقوق بازنشستگان، مقابله با فقر مطلق، ارتقای طرح سلامت، اعطای یارانه به نیازمندان از دیگر موضوعاتی است که در گزارش کمیسیون تلفیق وجود دارد.

وی افزود: در موضع اوراق و اسناد می توان سقف را پایین آورد. البته ما با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم و با همین روش اوراق می توان مردم را به حوزه توسعه ای و عمرانی امیدوار نگه داشت. به کلیات رأی دهیم اما در بررسی جزئیات را بخش هایی از لایحه بودجه را اصلاح کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.