او با اشاره به این نکته که نظام مالی ما فربه و در حال ترکیدن است، گفت: زمانی که از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای اشتغال،۱۷ هزار میلیارد از بودجه عمرانی برداشته می شود آیا برخلاف اشتغال زایی نیست؟

 

بخشی از صحبت‌های این نماینده مجلس را در ادامه بخوانید:

 

*چاپ اوراق نیز مشکل ساز شده است و در بلند مدت آسیب جدی به کشور ایجاد کرده و باعث افزایش بدهی های دولت می شود.

*تا برنامه مشخصی برای اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغال زایی نخواهد و این وعده ها تنها امیدوار کردن مردم است. باید روند سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.در کشوری که در برخی مواقع صدور مجوز سرمایه گذاری ۱۸ ماه طول میکشد، مشکل اشتغال حل نخواهد شد.

*سرمایه گذاران با سود تسهیلات ۲۰ درصد سرپا نخواهند ماند. آقای روحانی!بانک ها را ملزم کنید که از سودهای بالا دست بردارند.

*و اما بحث شیرین یارانه ها! بدون اینکه بخواهیم بگوییم مشکل دولت است یا مجلس برنامه مشخصی از یارانه ها بدهید تا افراد بدانند اگر از یارانه بگذرند،‌ برایش اشتغال ایجاد می شود. من نمیگویم واقعا یارانه ها قطع شود اما معتقدیم که دولت باید بتواند برنامه منسجم برای یارانه ها ارائه دهد تا این یارانه صرف اشتغال شود.

*حدود ۸۰ درصد را ملی اعلام کردند و تنها ۲۰ درصدش استانی هزینه میشود.دلیلش چیست؟ چرا اجازه نمیدهید بودجه به استان ها سرازیر شود؟

*آموزش و پرورش و بنیاد شهید بودجه شان استانی شده است که این درست نیست.مگر می شود در یک استان حقوق فرهنگیان پرداخت شود و در استان دیگر یک زمانی زلزله بیاید و حقوق نگیرد؟

*دو خواهش از حضرت آقا در مورد پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بحران آب داریم و از ایشان میخواهیم در این زمینه برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شود.

 

بودجه ریزی۹۷ برخلاف گذشته براساس چانه زنی نیست

رمضانعلی سبحانی فرد نماینده مردم سبزوار نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت:یکی از موارد این لایحه برای رسیدن به اهداف تعریف شده این است که نسبت به سنوات گذشته تغییرات اساسی در ساختار بودجه ریزی مشاهده میشود.درگذشته بودجه ریزی براساس چانه زنی بود اما این بار مبتنی بر عملکرد و با نظارت بیشتری است.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*تغییر دیگر این لایحه، کاهش ردیف های متفرقه و ساماندهی ردیف های اصلی و واگذاری تعداد زیادی از ردیف ها به استان ها است. در اعتبارات سرمایه ای به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

*محیط زیست، حمل و نقل ریلی ، توجه به ساماندهی بافت های فرسوده، ساماندهی حمل و نقل عمومی از اولیت های دیگر بودجه بودند.در شرایطی که استکبار جهانی به دنبال بحران در منطقه است، به بنیه دفاعی در کشور توجه ویژه شده است.

 

چند نماینده به ۸۰۰ میلیارد بودجه شرکت‌ها ورود کرده‌اند؟

 

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نیز مخالف کلیات بودجه بود. او گفت:این مخالفت به معنای نادیده گرفتن زحمات دولت، سازمان بودجه و کمیسیون تلفیق نیست. اما چند نکته موجب اعلام نظر مخالف من شد.

*ما به این بودجه نمی توانیم،‌بودجه عملیاتی بگوییم. دو سوم ارقام بودجه از دسترس مجلس و نظارت مجلس خارج است. حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه شرکت ها و بانک ها است، من سئوال میکنم چند نفر از ما توانسته ایم وارد این ارقام شویم؟ درست است شرکت های دولتی هستند اما چقدر ما فرصت میکنیم به این بحث وارد شویم؟

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*دو سوم رقم های بودجه ما به بخش خارج از بودجه عمومی شرکت ها می رود که عملا به آن پرداخت نمی شود.بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دولت است و تنها ۶۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی است. براین اساس چطور میتوانیم کشور را توسعه دهیم؟

*( با اشاره به افزایش درآمد دولت از طریق مالیات): ما تشکر می کنیم که درآمدهای مالیاتی از درامدهای نفتی بیشتر شده است اما باید به رکود توجه و فرارهای مالیاتی را پیدا کنیم.

تشکر چندین باره از افزایش بودجه بنیه دفاعی کشور در صحن مجلس

همچنین جمشید جعفرپور صبح امروز یکشنبه هشتم بهمن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: بی شک بودجه پیشنهاد تلفیقی از نقاط قوت و ضعف است. نقاط قابل دفاع و لازم الاصلاح دارد. هدف موافقان و مخالفان نیز دستیابی به بودجه کارآمد است.

نماینده منتخب مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به واقعیات و شرایط محیطی، اگر هر کدام نمایندگان می خواستند بودجه بنویسند چقدر با بودجه فعلی متفاوت بود؟ اگر کلیات لایحه بودجه رد شود و به کمیسیون تلفیق برگردد، چه تفاوتی با بودجه فعلی می کند.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*مأموریت بودجه چیست؟ پیش برد برنامه های توسعه، سیاست های ابلاغی رهبری و توجه به اولویت های همچون اشتغال و اقتصاد است.

*اگر صرف اقتصاد همه مشکلات را برطرف می کرد و آسیب های اجتماعی را از بین می برد، چرا در اقشاری که مشکلاتی مالی ندارد، آسیب های اجتماعی مشاهده می شود بنابراین توجهات فرهنگی در کنار توجهات اقتصادی ضرورت دارد.

*توجه به بازنشستگان، فرهنگیان، اقشار آسیب پذیر، نهادهای خودجوش و پرثمر فرهنگی مهم است. مالیات پلکانی، شفافیت مالی، احیای بافت فرسود، طرح تحول سلامت، حذف افزایش قیمت حامل های انرژی، پرداخت یارانه به سمت اقشار آسیب پذیر و توجه به بنیه دفاعی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه ۹۷ است. مخالفان محترم گزارش کمیسیون تلفیق بودجه نهایی نیست، امکان دارد و لازم است که نقاط ضعف لایحه بودجه را اصلاح کنیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.