معصومه ابتکار، یکشنبه در دومین همایش کشوری کانون های دانشجویی همیاران با رویکرد اجتماعی شدن امر پیشگیری در شیراز افزود: یکی از رویکردهای مهم دولت، کاهش آسیب ها و مقابله با خشونت است که در معاونت امور زنان و خانواده با مقوله خشونت به شکل خاص و راهبردی برنامه ریزی کرده ایم. 

وی ادامه داد:در همین جهت، مباحث مهمی همچون لایحه امنیت اجتماعی زنان در مقابل خشونت که آخرین مراحل خود را سپری می کند و به زودی به مجلس و دولت ارسال می شود و همچنین پیگیری لایحه حمایت از کودکان و نوجوان که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آخرین مراحل خود را گذرانده در دستور کار قرار گرفت. 

او اظهار کرد: امیدواریم فضای کشور با اجرای این قوانین و با ارتقای سطح آگاهی ها و فرهنگ، به یک فضای آزاد و امن برای مردم و ناامن برای متخلفانی که با خشونت می خواهند کار خود را پیش ببرند تبدیل شود. 

معاون رئیس جمهوری درامور زنان و خانواده، یکی از مهمترین اقدامات موثر در زمینه پیشگیری را مراکز مشاوره و اورژانس های اجتماعی ۱۲۳ دانست و افزود: اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مامنی برای بی پناهان و کسانی است که حس می کنند به پایان خط رسیده اند و این مرکز اگر به درستی ترویج داده شود وجود آن می تواند یک عامل بازدارنده برای متخلفان و افرادی باشد که علیه زنان، کودکان و سالمندان دست به خشونت می زنند. 

ابتکار بیان کرد: یکی از رویکردهایی که در دولت تدبیر و امید دنبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم کانون های دانشجویی همیاران را هم با خود همراه کنیم، موضوع گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی است. 

وی، با بیان اینکه امروز گفت و گو در خانواده ها به حداقل رسیده افزود: مساله خانواده از مهمترین مسائلی است که با آن مواجه هستیم و برای همین گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی را به عنوان یکی از راهکارها برای عبور از شرایط موجود در دستور کار قرار داده ایم، گفت و گویی که شنیدن اساس آن باشد و بر اساس آن حرف جوانان و نسل امروز را بشنویم و بتوانیم بسیاری از شرایطی که به نادیده گرفته شدن نسل جوان منتهی شده را تغییر دهیم و ارتباط بین خانواده ها را گسترش دهیم. 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: امروز جوامع بسیاری در بحث هویت خانواده با چالش مواجه هستند که یکی از بارزترین دلایل آن فضای مجازی است. 

وی افزد: امروز افراد زمان بسیاری را در فضای مجازی صرف می کنند و ارتباطات چهره به چهره و خانوادگی کمتر شده و این اثرگذاری زیادی در نوع روابط و مباحث روحی و روانی افراد و شکل گیری شخصیت افراد دارد. 

ابتکار گفت: در ۲ دهه گذشته در خانواده ها به طور متوسط ۲ ساعت گفت و گو بین افراد رد و بدل می شد که امروز این میزان در دنیا و همچنین کشور ما به ۲۰ دقیقه رسیده است. 

او گفت: همه اینها از معضلات فضای مجازی است که رفته رفته در حال غلبه پیدا کردن بر فضای واقعی است. 

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که باید همه فضای مجازی را آسیب ببینیم بلکه باید بکوشیم که با استفاده از این امکانات و ظرفیت های آن، توانمندی و آگاهی خود را افزایش دهیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.