پس از آن که استراتژیست برجسته آمریکایی طی سخنانی از دولتمردان آمریکایی خواست سیاست مقابله با شوروی در دوران جنگ سرد را پیش بگیرند، برخی از تحلیل گران به بررسی این ایده پرداختند. سیاست ریگان در دوران جنگ سرد سیاست حمایت از تجزیه طلبان و آشوب گران برای تضعیف حکومت مرکزی بود که در نهایت به فروپاشی اتحاد جماهیر شوری انجامید. اکنون پس از گذشت ۲۶ سال از فروپاشی شوروی، بار دیگر برخی از چهره های سیاسی آمریکا از ضرورت اتخاذ سیاست های مشابه برای مقابله با ایران سخن می گویند.

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا و استراتژیست برجسته این کشور با حضور در نشست «چالش‌های جهانی و راهبرد امنیتی ایالات متحده» در محل کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: ایالات‌متحده و متحدانش باید دو کار انجام دهند: اول این که با توسعه‌طلبی هژمونیک ایران مقابله کنند و دوم آن که به جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، متعهد بمانند.

اولین اقدام، شباهت‌هایی با نقش آمریکا در هدایت و اتمام جنگ سرد دارد. پس از جنگ جهانی دوم، برخی از کشورها که هویت تاریخی داشتند، با شوروی آن روزها که پس از جنگ تقویت شده بود و مملو از ایدئولوژی انقلابی‌گرایی بود، به مقابله برخاستند. این کشورها تحت رهبری آمریکا، ائتلاف کردند و مرز قابل‌تحمل برای توسعه‌طلبی شوروی ترسیم شد؛ این اقدام نهایتاً به مهار شوروی و مذاکره برای پایان دادن به جنگ سرد منتهی شد.

قانون گذار آمریکایی حامی داعش: دکترین ریگان را برای براندازی نظام ایران پیش بگیریم

متعاقب این سخنان «دینا روراباکر»، نماینده ایالت کالیفرنیا نیز در یادداشتی در پایگاه نشنال اینترست از دولت کشورش خواست دکترین «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را در قبال ایران در پیش بگیرد. این قانون گذار آمریکایی که قبلاً خطابه‌نویس «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بوده، با اشاره به اغتشاشات پراکنده اخیر در برخی از شهرهای ایران، از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته سیاستی را که «ریگان» برای حمایت از مخالفان شوروی سابق به کار بست درباره ایران در دستور کار قرار دهد.

«روراباکر»، در یادداشت خود در «نشنال‌اینترست» از رسانه‌های دولتی «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» به عنوان «ابزارهای کلیدی» دولت آمریکا برای آگاه‌سازی معارضان ایرانی از حمایت‌های «بالاترین سطوح حاکمیت» در واشنگتن نام برده است. او همچنین با بیان این که فناوری‌هایی مانند Firechat و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند نقش به‌سزایی در «اعتراضات» ایران بازی کنند اضافه کرده است: «ایالات متحده باید هر اقدامی را که می‌تواند برای دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره‌ای انجام دهد.»

این نماینده جمهوری‌خواه در بخش دیگری از یادداشت خود سیاست‌های ترامپ را به سیاست‌های ریگان در دوران جنگ سرد با شوروی تشبیه کرده است. او نوشت: «ما به یک دکترین ایرانی در قبال ایران نیاز داریم- یعنی حمایت از کردها، آذری‌ها، بلوچ‌‌ها، اعراب و پارسی‌های ضد حکومت برای تشکیل نظام‌های جدید مبتنی بر یک ساختار فدرال تمرکززدایی‌شده.»

رسانه آمریکایی: ایرانی ها هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند

با این حال پایگاه آمریکایی «آمریکن کنسرواتیو» در پاسخ به این مشابهت سازی ها نوشت: شواهدی دال بر این که مردم ایران به حمایت ترامپ از خودشان باور داشته باشند، وجود ندارد و به طور کلی مقایسه او با ریگان بی اساس و بیهوده است. مخالفان و معترضان در اتحاد جماهیر شوروی دلایلی برای پذیرش همدردی و حمایت های ریگان داشتند، ولی معترضان در ایران هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند، چون او زمانی که رئیس جمهور آمریکا شده، به روش های مختلف به مردم ایران اهانت و از ورود ایرانیان به آمریکا جلوگیری کرده است و قصد دارد با لغو برجام، تحریم های جدیدی را علیه مردم این کشور اعمال کند. این ها اقدامات کسی است که مدعی طرفداری از مردم ایران است. واقعیت این است که ایرانیان علاقه ای به او ندارند، چون او اعمال خصمانه ای علیه مردم و دولت این کشور انجام داده است؛ بنابراین، مقایسه ترامپ و ریگان و لزوم پیروی رئیس جمهور فعلی آمریکا از دکترین ریگان غلط و بیهوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.