خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ‌ناوالنی اواخر روز یکشنبه بعد از تظاهرات حامیان تحریم انتخابات در شهر مسکو در توئیتی اعلام کرد: من آزاد هستم. امروز یک روز مهم بود و این به لطف اقدامات همه کسانی است که ترسی از جنگیدن برای حقوقشان نداشتند.

روز یکشنبه در پی انتشار فراخوانی از سوی ‌ناوالنی هزاران مخالف دولت روسیه به رغم هوای بسیار سرد تجمع‌هایی را در ده‌ها شهر این کشور به ویژه در شهر مسکو برگزار کرده تا به آنچه "انتخابات ساختگی" خواندند، ‌اعتراض کنند.

در شهر مسکو ‌ناوالنی ابتدا روز یکشنبه در یکی از تجمع‌ها حضور پیدا کرده و شعار می‌داد: "غارتگران و دزدان". پس از آن چندین افسر پلیس به سمت این مخالف ۴۱ ساله دولت حمله ور شده و با دستگیر کردنش او را داخل یک اتوبوس انداختند.

مقام‌های روسیه ابتدا اعلام کردند که ‌ناوالنی به اتهام سازماندهی یک تظاهرات بدون مجوز محاکمه خواهد شد و از بازداشت او در مقر پلیس خبر دادند.

با این حال این رهبر مخالفان دولت روسیه از مردم شهر مسکو خواست دست از تظاهرات برندارند.

او در توئیتی گفت: تجمع شما برای من نیست بلکه برای خودتان و آینده خودتان است.

گزارش شد که حدود ۴۰۰۰ نفر در تجمع بدون مجوز شهر مسکو شرکت کرده و بسیاری از آنها شعار می‌دادند "مرگ بر سزار" و "اعتصاب رای‌دهندگان".

مقام‌های امنیتی شهر مسکو تلاش کردند با اعزام نیروهای بیشتر و خودروهای پلیس و همچنین اتوبوس‌های مسافربری به مرکز شهر محدودیت‌ها را بیشتر کنند اما پلیس روسیه عمدتا از بازداشت معترضان خودداری کرد.

یک گروه از معترضان نیز بعدا اجازه پیدا کرد که به سمت میدان سرخ راهپیمایی کند.

مقام‌ها برآورد کردند که تعداد معترضان در شهر مسکو حدود ۱۰۰۰ نفر بوده است.

همچنین گزارش شد که پلیس مسکو پیش از تجمع روز یکشنبه تلاش کرده بود با یک اره برقی وارد دفتر ‌ناوالنی شود و چندین تن از اعضای تیم او را بازداشت کند.

یک نهاد ناظر در روسیه نیز اعلام کرد که بیش از ۲۵۰ نفر در اعتراضات سراسری این کشور بازداشت شدند.

با این حال میزان شرکت معترضان در تظاهرات روز یکشنبه در مقایسه با اعتراضات سال گذشته میلادی در ماه‌های مارس و ژوئن ۲۰۱۷ که ده‌ها هزار نفر در آنها حضور پیدا کردند بسیار کمتر بود.

‌ناوالنی تاکنون سه بار مجازات زندان را به مدت‌های ۱۵ روز، ۲۵ روز و ۲۰ روز سپری کرده است.

بسیاری از معترضان روز یکشنبه گفتند، مقام‌ها نمی‌توانند آنها را بترسانند.

همچنین گفته شد که معترضان در شهر سن‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه تجمع کردند که تعداد آنها به ۱۵۰۰ نفر می‌رسید و برخی از آنها شعار می‌دادند "پوتین دزد است" و "روسیه بدون پوتین".

در بخش‌های شرق دور روسیه و سیبری نیز حامیان مخالفان از جمله در شهر یاکوتسک تظاهراتی را برپا کردند در حالی که در برخی مناطق دمای هوا ۴۵ درجه سلسیوس زیر صفر بود.

در شهر یکاترینبرگ نیز بالغ بر ۱۰۰۰ نفر دست به تظاهرات زدند و شهردار شهر نیز به جمعیت معترضان پیوست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین به شرکت کنندگان در تجمع‌های بدون مجوز هشدار داد که "برخی تبعات متوجه آنها خواهد شد".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.