شبکه المیادین در تحلیلی درباره مقاصد ترکیه از به راه انداختن عملیات نظامی در عفرین سوریه گزارش داد، به نظر می‌رسد که یکی از مهمترین اهداف عملیات ترکیه در عفرین جلب حمایت‌های ملی داخلی از اردوغان باشد.

ژنرال جوزف ووتل، رئیس فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در دسامبر سال گذشته گفته بود: آمریکا قصد دارد، تا زمانی که نیاز برای نابودی داعش وجود دارد، در منطقه شرق سوریه در کنار هم‌پیمانان عرب و کرد خود باقی بماند.

اظهارات متقابل مسؤولان آنکارا و واشنگتن باعث شد که رئیس‌جمهوری آمریکا به انتقاد از اردوغان پرداخته و نسبت به استفاده وی از لغات و عباراتی نابود کننده و دروغین علیه آمریکا در ترکیه ابراز نگرانی کند.

همچنین کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای رسمی با توجه به وخامت روابط میان دو کشور که بر کسی پوشیده نیست، آنکارا را به عدم افزایش تنش‌ها و توقف فعالیت‌های نظامی دعوت کرد و از این کشور خواست نسبت به خطر آغاز درگیری‌هایی با نیروهای آمریکایی در منطقه برحذر باشد.

در این بیانیه آمده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود به او گفت: عملیات شاخه زیتون اهداف مشترک ما در سوریه و نیز ثبات کل منطقه را به خطر می‌اندازد.

تصمیم آمریکا برای حمایت از کردهای سوریه و ممانعت از وخامت روابط با آنکارا نشان دهنده تعارض در رویکردهای موجود در موسسه نظامی آمریکا، به عنوان نهادی تصمیم‌ساز است. کارشناسان مسائل ترکیه در این خصوص می‌گویند، در صورتی که کفه ترازوی اردوغان سنگین‌تر شود، او می‌تواند "معامله‌ای جدید" را که هدف از آن اعمال فشار بر آمریکا جهت تعدیل موضع‌گیری‌اش در مورد مسکو و بازگشت به ناتو است، به این کشور تحمیل کند.

نهاد نظامی و اطلاعاتی آمریکا از نزدیک تحولات در عملیات عفرین و عملکرد نیروهای ترکیه‌ای را به عنوان دومین قدرت نظامی بزرگ در ناتو پس از نیروهای آمریکایی با دقت بالایی رصد می‌کند.

آمریکا در همین راستا سلاح‌هایی جدید و پیشرفته‌ای از جمله سلاح‌های ضد تانک را در اختیار کردها قرار داده و آنها نیز توانستند علیه نیروهای ترکیه‌ای عملیاتی را انجام داده و برخی از تجهیزات آنها را در عملیات عفرین منهدم کنند.

اریک ادلمن، سفیر سابق آمریکا در آنکارا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون سی‌ان‌ان اظهار داشت: روابط آنکارا با واشنگتن مدت‌هاست دچار تنش شده است و این تنش‌ها در ارتباط با ساختاری است که اردوغان تلاش دارد آن را به ترکیه تحمیل کند. همتایان این سفیر آمریکایی نیز نگرانی خود را از تنش در روابط آمریکا و ترکیه و احتمال آغاز جنگی میان ترکیه و کردها و نیز تقابل سیاسی ترکیه و آمریکا اظهار داشتند.

آنها در پاسخ به این سوال که آمریکا چه اقدامی را در راستای واداشتن اردوغان به تغییر موضع‌گیری‌اش در پیش خواهد گرفت، احتمال دادند که این کشور در پی خرید یک سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه تحریم‌هایی را برای ترکیه در نظر بگیرد و علاوه بر این فشارها بر بانک ترکیه بابت نقض تحریم‌های اعمال شده بر ایران افزایش خواهند یافت.

با بررسی اهداف آنکارا از عملیات نظامی در عفرین به این نتیجه می‌توان رسید که این عملیات با هدف حمایت از نوار مرزی میان سوریه و ترکیه، در انزوا قرار دادن شهر عفرین، کنترل بر پایگاه هوایی میگ (میغ) در نزدیکی شهر اعزاز سوریه و نیز حفاظت از مسیرهای ارتباطی زمینی، ایجاد پایگاه نظامی پیشرفته برای نیروهای آمریکایی در منطقه جهت کاهش تنش‌های آتی با نیروهای سوریه و روسیه آغاز شده است.

 تا این لحظه به نظر می‌رسد که چهره‌ها و نهادهای سیاسی داخلی ترکیه از عملیات شاخه زیتون و حتی از اردوغان برای نابودی تروریست‌ها و حفاظت از تمامیت ارضی ترکیه حمایت می‌کنند.

حتی کمال قلیشداراوغلو، رهبر مخالفان، مرال آکشنر، رهبر حزب "خوب" که قصد رقابت با اردوغان در دور بعدی انتخابات را دارد، از این عملیات حمایت کردند. همچنین سراسقف ارامنه در استانبول از این عملیات حمایت کرد.

پس از آنکه مسکو با برداشتن گامی به عقب شرایط را برای نفوذ و حمله نیروهای ترکیه‌ای به عفرین فراهم کرد، رهبران مختلف کرد با انتقاد از روسیه آن را به خیانت علیه کردها متهم کردند.

پشت پرده محافل سیاسی آمریکا و جهان که در تضاد کامل با روایت کردها هستند، چه می‌گذرد؟

مشخص است که روسیه به کردها پیشنهاد رایزنی با دمشق جهت دستیابی به حکومتی خودگردان در داخل سوریه را داد اما رهبران کردها پرنده آمریکایی در آسمان را بر پرنده روس در دست ترجیح دادند.

کارشناسان آمریکایی بر این باورند که شاید مسکو تمایلی برای اعتراض به تصمیم ترکیه نداشته باشد چرا که نتایج مفیدی برای روسیه داشته باشد.

مهمترین مواردی که می‌تواند به موفقیت عملیات ترکیه منجر شود را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

از بین بردن توهمات کردها در خصوص تشکیل منطقه خودمختار در سوریه، اعمال فشار میدانی بر کردها برای مذاکره جدی با دمشق که می‌توانند با حمایت روسیه به ضمانت‌های امنیتی نسبت به اقدامات ترکیه در آینده دست یابند.

عملیات نظامی ترکیه که نتایج میدانی محدودی دارد، احتمال حضور ترکیه در منطقه جهت تقویت گزینه کنترل دوباره بر مناطق خود در آن منطقه، تمایل اردوغان به پذیرش راه‌حل‌های روسیه برای بن‌بستی نظامی و ادعای تحقق موفقیت‌های میدانی جهت سرمایه‌گذاری در داخل ترکیه در انتخابات آتی را افزایش می‌دهد و به نظر می‌رسد که مهمترین اهداف عملیات شاخه زیتون جذب حمایت‌های مردمی از اردوغان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.