تانری وری در گفت و گو با خبرنگاران روزنامه ینی شفق اظهار کرد: آمریکایی ها پس از اشغال عراق و به ویژه با حضور در سوریه، همراهی خود با ترکیه را کمرنگ کرده و با اتخاذ سیاست هایی از جمله حمایت مالی ـ تسلیحاتی تروریست ها فاصله زیادی با ترکیه گرفتند.

این سرتیپ بازنشسته ارتش ترکیه بیان کرد: همکاری با تروریست ها و حمایت از آنها در قوانین حقوق بین الملل جرم محسوب می شود و به اعتقاد من، آمریکا با ادامه این سیاست خطرناک حمایت از تروریست ها، هم به پیچیده تر شدن اوضاع منطقه ای خواهد افزود و هم در آینده موجب فروپاشی ایالات متحده خواهد شد.

وی افزود: آمریکایی ها در منطقه باید با ترکیه همراهی کنند اما آنها پس از اشغال عراق چنین کاری نکردند و در مقابل ترکیه ایستادند اما دولتمردان ما نیز از سال ۲۰۱۵ به بعد با اتخاذ تدابیری موثر، پنج شکست بزرگ اعم از ناکامی در کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶، ناکامی در استقلال منطقه شمال عراق و تعلیق نتایق همه پرسی در آن جا، ناکامی در تهییج افکار ترکیه به منظور دادن رای منفی به تغییرات قانون اساسی، ناکامی در سیاه نمایی نتایج انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ با هوشیاری مردم و ناکامی در استقرار نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) در جرابلس به دلیل حضور به موقع ارتش ترکیه در آن منطقه و عدم موفقیت در حذف عناصر ترک از سرزمین عراق را به آمریکایی ها تحمیل کردند.

این کارشناس امنیتی ترکیه تاکید کرد: آمریکا باید بداند که ترکیه هیچ تهدیدی را علیه امنیت ملی کشور تحمل نکرده و بی پاسخ نخواهد گذاشت و با درک این واقعیت، باید نیروهایش را از منبج خارج کند.

وی با اشاره به عملیات عفرین تاکید کرد: عملیات عفرین و پس از آن عملیات منبج تا نابودی تروریست ها و تامین کامل امنیت مرزهای ترکیه ادامه خواهد داشت و ایجاد مناطق امن در سوریه به منظور بازگرداندن آوارگان سوری از دیگر اهداف عالی مقامات ترکیه است.

به گزارش ایرنا، دولت ترکیه مدعی است نیروهای آمریکایی با ارسال سلاح به معارضان کُرد سوری به ویژه ی.پ.گ به واقع از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و علیه ترکیه به طور غیر مستقیم حمایت می کنند.

هفته گذشته رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با چاووش اوغلو پیشنهاد همکاری دو کشور به منظور ایجاد منطقه ای امن به عمق ۳۰ کیلومتر در شمال سوریه را داده بود که در مقابل مقامات ارشد دولت ترکیه هر گونه همکاری با آمریکا در سوریه را منوط به توقف کمک های این کشور به تروریست ها کردند.

اکثر احزاب و شخصیت های سیاسی ترکیه معتقدند آمریکا در پشت پرده از طراحان کودتای ناکام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ گولن حمایت کرده و امروز نیز حمایت خود از گروه های تروریستی حاضر در سوریه، مسبب اصلی عملیات ارتش ترکیه در عفرین است.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در عملیات شاخه زیتون تاکنون نزدیک ۶۰۰ نفر از تروریست ها نیز به هلاکت رسیده اند.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق خود می داند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بارها در سخنان خود از انجام عملیات منبج بلافاصله پس از پایان عملیات ارتش ترکیه در عفرین خبر داده است.

مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.