آسوشیتدپرس گزارش داد، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بنا به  ضرورت "گاه به گاه" با عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان دیدار کرده و درباره موضوعاتی از جمله نیروهای مشترک صلحبانی اتحادیه آفریقا-سازمان ملل در دارفور و عملیات صلحبانی در منطقه غنی از نفت ابیی که میان سودان و سودان جنوبی مورد مناقشه است، رایزنی می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: این مساله قطعا تناقضی با احترام به دادگاه کیفری بین‌الملل ندارد.

عمر البشیر به قتل‌عام، جرایم علیه بشریت و جرایم جنگی در دارفور حین درگیری‌ها از سال ۲۰۰۳ متهم است. ابراهیم غندور، وزیر امور خارجه سودان به رسانه‌های محلی گفت گوترش حین دیدار روز یکشنبه در آدیس آبابا از تلاش‌های دولت سودان برای دستیابی به صلح در دارفور، نیل آبی و کردفان جنوبی قدردانی کرد.

فرحان حق در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات صحت دارد، گفت: این رسم معمول است که کشورهای عضو برداشت خودشان را از نشست‌ها داشته باشند. زمانی که ما درباره نشست‌ها صحبت می‌کنیم، حرف درباره تقدیر یا ستایش نیست. درباره نتایج است.

این سخنگو همچنین تحت فشار قرار گرفت تا بگوید که آیا سیاست دوران بان کی‌مون درباره به حداقل رساندن دیدارها با افراد محکوم از سوی دادگاه کیفری بین‌الملل تغییری کرده است یا خیر. وی گفت: این سیاست عوض نشده است.

ماه دسامبر فاتو بنسودا، دادستان آی‌سی‌سی برخی از اعضای این دادگاه از جمله اردن، اوگاندا و چاد را به تضعیف "وجهه و اعتبار" این نهاد با امتناع از بازداشت عمر البشیر متهم کرد.

او همچنین از شورای امنیت انتقاد کرده و گفت این نهاد نتوانسته است اقدامی علیه عمر البشیر و سایر متهمان جرایم علیه بشریت و عاملان جرایم جنگی در دارفور انجام دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.