رویترز گزارش داد، این ادعای آمریکا می‌تواند هرچه بیشتر تنش‌ها را در روابط میان این کشور و پاکستان افزایش دهد.

آمریکا مدت‌هاست که پناهگاه‌های امن شبه‌نظامیان در پاکستان را عامل به طول انجامیدن جنگ در افغانستان می‌داند و تاکید کرده که همین پناهگاه‌ها به شبه‌نظامیان شبکه حقانی اجازه می‌دهند دست به تدابیر و اجرای حملات تروریستی و بازسازی دوباره قوای خود بزند.

تام گرسبک، یک سخنگوی ارتش آمریکا در ماموریت موسوم به "حمایت قاطع" ناتو در افغانستان گفت: ما بسیار مطمئن هستیم که گروه طالبانی شبکه حقانی عامل کشته شدن بیش از ۱۰۳ تن در روز شنبه در شهر کابل بوده است.

او با این حال اشاره‌ای به یافته‌های اطلاعاتی آمریکا و یا امکان هرگونه ارتباط با پاکستان نکرد.

یک مقام آمریکایی دیگر که نامش را فاش نکرد به رویترز گفت: آمریکا معتقد است که حمله تروریستی کابل که از طریق یک آمبولانس بمب‌گذاری شده صورت گرفت و بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت کار شبکه حقانی وابسته به طالبان بوده است؛ شبکه‌ای که از سوی کابل و واشنگتن به عنوان متهم اصلی برخی از مرگبارترین حملات تروریستی در افغانستان معرفی شده است.

در عین حال محمود سیکل، فرستاده افغانستان به سازمان ملل روز دوشنبه گفت: توطئه حمله تروریستی از طریق آمبولانس در کابل بیش از حد پیچیده بوده و طالبان نمی‌توانسته خودش این حمله را طراحی کرده باشد. با توجه به این سطح از پیچیدگی حمله آیا شما می‌توانید انتظار داشته باشید افراد بی سواد طالبان یک چنین توطئه‌های همراه با نبوغ را با استفاده از آمبولانس‌ها به اجرا درآورند؟

او به رویترز گفت که کابل هنوز هم در حال جمع آوری اطلاعات درباره این حمله بوده و این تحقیقات کار ساده‌ای نیست.

حمله تروریستی روز شنبه در کابل مرگبارترین حمله در این شهر از زمان کشته شدن ۱۵۰ تن در یک بمب‌گذاری از طریق کامیون در ماه مه گذشته در این شهر در نزدیکی سفارت آلمان محسوب می‌شود.

مقام‌های آمریکایی آن حمله را هم کار شبه‌نظامیان شبکه حقانی دانستند.

یک هفته پیش نیز طالبان مدعی حمله مسلحانه‌ای علیه هتل اینترکانتیننتال شهر کابل که بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشت، شد.

روز دوشنبه نیز شبه‌نظامیان یک دانشکده نظامی در شهر کابل را مورد حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن ۱۱ سرباز شد که البته مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت.

گفته شده که همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و پاکستان، واشنگتن بی سر و صدا مشغول بررسی راه‌هایی برای کم کردن تاثیر هرگونه اقدام تلافی جویانه پاکستان علیه آمریکا در صورت شبیه تر شدن اختلافات است.

در عین حال آمریکا این احتمال را که دست به اقدامات بیشتر علیه شبکه حقانی از جمله حملات یک جانبه در خاک پاکستان علیه اهداف این شبکه بزند را رد نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.