رویترز گزارش داد، سال‌ها بازرس ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) یک گزارش سه ماهانه منتشر می‌کرد که شامل اطلاعات غیر محرمانه درباره میزان محدوده اراضی تحت کنترل یا تحت نفوذ طالبان و دولت افغانستان می‌شد.

 

با این حال سیگار دوشنبه در گزارشی اعلام کرد پنتاگون اجازه انتشار اطلاعات را نداده است. ارتش همچنین برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ شمار واقعی و دقیق نیروها و شمار نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان را محرمانه اعلام کرده است.  

 

جان سوپکو که رهبری این دفتر دیده‌بانی مستقل را بر عهده دارد، گفت: اجرای چنین طرحی به معنای آن است که آمریکایی‌هایی که گزارش‌های ما را می‌خواندند اکنون دیگر تحلیل درستی از نحوه هزینه‌کرد پول‌هایشان در افغانستان ندارند.

 

با این حال پنتاگون تلاش کرده است تا تقصیرها را از گردن خودش باز کند. در بیانیه‌ای آنها آمده است، وزارت دفاع آمریکا به سیگار نگفته است که اطلاعات منتشر نکند بلکه این ائتلاف "حمایت قاطع" تحت امر ناتو است که تصمیم‌گیری می‌کند. به گفته آنها، پنتاگون اجازه ندارد اطلاعاتی را که این ائتلاف به رهبری جان نیکلسون، ژنرال آمریکایی محرمانه اعلام می‌کند، لغو کند.

 

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: این وزارتخانه همچنان با سیگار، نیروهای آمریکایی-افغان و حمایت قاطع ناتو برای حل نگرانی‌ها درباره محدودیت‌ها برای انتشار اطلاعاتی که پیشتر محرمانه شدند، همکاری خواهد کرد.

 

مقام‌های سابق و کارشناسان می‌گویند جدای از اینکه چه کسی اطلاعات را محدود می‌کند، مساله مذکور از این لحاظ نگران‌کننده است که مقام‌های افغان و آمریکایی علنا موانعی را پیش رو قرار می‌دهند که سنجش را سخت می‌کند. این در حالی است که پیشتر این ژنرال ارشد آمریکا در افغانستان در ماه نوامبر هدفی را تعیین کرد تا ظرف مدت دو سال شبه‌نظامیان طالبان عقب رانده شوند و کنترل حداقل ۸۰ درصد این کشور به دست آنها بیفتد.    

 

سیگار در آخرین گزارش خود اعلام کرد، ۴۳ درصد از مناطق افغانستان یا در کنترل طالبان است یا مورد مناقشه است. جان سوپکو گفت، با این تصمیمات مردم اینگونه نتیجه‌گیری می‌کنند که چون پیشرفتی حاصل نشده است، گزارشی هم منتشر نمی‌شود. اتهامات مشابهی هم حین جنگ ویتنام مطرح شد که بعدا صحت آنها به اثبات رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.