آسوشیتدپرس گزارش داد، اتحادیه آفریقا تصمیم گرفته به توصیه پل کاگامن، رئیس‌جمهور روآندا (که ریاست جدید اتحادیه آفریقا را برعهده دارد) عمل کرده و به جای محکومیت شدید اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توصیف مهاجران برخی کشورهای آفریقا به "چاه مستراح"، با ترامپ به عنوان رهبر منتخب مردم برخورد کند.

کاگامن این اظهارات را روز دوشنبه در جریان نشست سالانه کمیسیون اتحادیه آفریقا که در آن بیش از ۴۰ رهبر کشورهای آفریقایی شرکت داشتند، ‌مطرح کرد. این سخنرانی کاگامن در نشست سالانه کمیسیون اتحادیه آفریقا پس از دیدارش با ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد در داووس مطرح شد.

کاگامن به خبرنگاران در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی گفت: من با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کردم. رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ترامپ است و از نظر من این ارزشمندترین دلیل دیدار من با رئیس‌جمهور آمریکا بود. هنگامی که آمریکا تصمیم می‌گیرد ترامپ را به عنوان رئیس‌جمهور خود برگزیند ما نیز با این رئیس‌جمهور کنار خواهیم آمد.

بسیاری از رهبران آفریقایی از اظهارات بی‌ادبانه ترامپ در رابطه با قاره آفریقا خشمگین شده بودند. گرچه ترامپ تاکید دارد از چنین واژه‌هایی استفاده نکرده اما دیگر مقاماتی که در همان نشست حضور داشتند، اعلام کرده‌اند ترامپ از همین الفاظ زشت و زننده استفاده کرده است.

به دنبال نامه‌ای که ترامپ هفته گذشته برای رهبران آفریقایی ارسال کرد و در آن تاکید داشت که عمیقا به مردم آفریقا احترام می‌گذارد، ظاهرا این خشم و عصبانیت فروکش کرده است. ترامپ همچنین متعهد شد که رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در مارس سال جاری میلادی سفری طولانی به قاره آفریقا خواهد داشت که نخستین سفر وی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به این قاره است.

کاگامن گفت: ترامپ نامه‌ای به کمیسیون اتحادیه آفریقا و رهبری آن ارسال کرد و در آن برای تمامی رهبران کشورهای آفریقایی آرزوی موفقیت کرده و تاکید داشت که آماده است با آفریقا همکاری کند.

ترامپ در جریان دیدارش با کاگامن در مجمع جهانی اقتصاد، رئیس‌جمهور روآندا را یک دوست خطاب کرد.

به نظر می‌رسد که نامه ترامپ و واکنش محتاطانه کاگامن این تنش‌ها و عصبانیت‌ها را کاهش داده است. موسی محمد فقیه، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز از موضع قبلی خود کنار آمده و اظهارات نرم تری را در رابطه با توهین‌های ترامپ مطرح کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.