القدس العربی گزارش داد، خالد العطیه، وزیر دفاع قطر در حلقه گفتگویی در مؤسسه "هریتیج" در واشنگتن بر لزوم حل بحران شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد و گفت: این بحران باید زودتر حل شود چراکه تنها گروه‌های تروریستی از بحران در منطقه خلیج فارس بهره می‌برند و آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد بر روند مبارزه با تروریسم تأثیر می‌گذارد.

وی درباره تصمیم قطر برای خرید سامانه موشکی زمینه به هوای "اس۴۰۰" روسیه گفت: وزارت دفاع قطر این را اعلام نکرده و ما منتظر فرصت هستیم و زمانی که یک سامانه مشخصی را بررسی می‌کنیم مسئله مربوط به تناسب با نیازهای کشورمان است.

وی گفت: قطر برای گسترش پایگاه نظامی "العدید" و دائمی کردن آن و میزبانی از نیروهای دریایی آمریکا تلاش می‌کند. قطر با تلاش برای کودتا در سال ۱۹۹۶ از سوی همسایگانش مقابله کرد و آمریکا به ما کمک کرد. خرید سامانه‌های نظامی از کشورهای دیگر غیر از آمریکا به معنای بی‌نیازی از این کشور نیست.

وی نیست به وجود افرادی در منطقه که رفتار "بچگانه" دارند، هشدار داد و گفت: ما برای تحکیم روابط نظامی با آمریکا در چارچوب دیدگاه سال ۲۰۴۰ برنامه‌ریزی می‌کنیم. ۳۰ درصد شرکای قطر شرکت‌های آمریکایی هستند.

وزیر دفاع قطر گفت: ما به کسی اجازه نمی‌دهیم با قیمت نفت و گاز بازی کند. تمامی کسانی که چنین برخورد بچگانه‌ای دارند باید این رفتار خود را کنار بگذارند.

العطیه در میان افسراان ارشد و ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی، تأکید کرد: باید مذاکره با ایران ادامه داشته باشد. توافق هسته‌ای موجود است و باید تدابیر اجرای این توافق‌نامه به شکل جدی پیگیری شود.

العطیه تأکید کرد: تنها طرفی که می‌تواند بحران شورای همکاری خلیج فارس را آن هم تنها با یک تماس تلفنی حل کند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست.

وی درباره خرید تجهیزات از ترکیه گفت: ترکیه عضو ناتو و شریک ماست و این تجهیزات را از این کشور خریداری کرده‌ایم.

العطیه گفت: ما برای جنگ تلاش نمی‌کنیم اما همواره از حریم هوایی خود و تحقق ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم.

وی بر اهمیت تقویت نیروی نظامی کشورش تأکید کرد و گفت: باید قادر به دفاع از خودمان باشیم.

وزیر دفاع قطر درباره وضعیت سیاسی گفت: آمریکا باید درباره مسئله ایران کارهای بیشتری کند و مذاکرات جدی داشته باشد چراکه در صورت حل اختلافات با روشی غیر از مذاکره منطقه با فاجعه روبرو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.