چهارمین جشنواره ورزشی بازنشستگان در استان تهران و دومین جشنواره استانی ورزش بازنشستگان کشوری در ۳۰ مرکز استان، با هدف ترویج فرهنگ بازنشستگی پویا و ارتقای سلامتی و نشاط در میان جامعه ذینفعان، در حالی برگزار می‌‌شود که دوره قبلی این مسابقات که در ۵ رشته دارت، شطرنج، شنا (قورباغه و کرال سینه) و تیراندازی با تفنگ بادی و تنیس روی میز در اردیبهشت ۹۶ برگزار شد، با استقبال حدود ۶ هزار نفر از بازنشستگان کشوری روبرو شد.

 

عباس رشیدی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، در همین زمینه گفت: با وجود محدود بودن زمان و امکانات به ویژه در استان‌های کشور، این جشنواره ورزشی با مشارکت و استقبال بیش از ۵ هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش برگزار شد و پیش بینی می‌ شود که جشنواره دوم، با استقبال گسترده تر و انسجام بیشتری همراه شود.

 

مسوول ورزش بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری نیز درباره علل برگزاری این جشنواره ورزشی معتقد است: ورزش در پیشگیری از ابتلای بازنشستگان به انواع بیماری ‌های قلبی و عروقی، فشار خون، چربی، قند خون، آلزایمر و به خصوص در ریشه کنی فقر حرکتی و بیماری‌های روحی نقش به سزایی دارد.

 

ابراهیم بیاتانی با اشاره به ویژگی‌های این جشنواره ورزشی تاکید می‌‌کند: ایجاد فرهنگ سلامتی، افزایش شادی و نشاط، احیای مشارکت اجتماعی و ارتباطات فردی و گروهی، دوری از انزوا و گوشه نشینی و تمایل به فعالیت‌های گروهی از نقاط قوت این جشنواره است. بازنشستگان ارجمند باید برای تغییر سبک زندگی، هدفمند شدن آن و ایجاد سلامت جسم و روح هم که شده در این رویداد ملی و ورزشی ثبت نام کرده و از این فرصت مغتنم استفاده کنند.

 

دومین جشنواره استانی ورزش بازنشستگان کشوری امسال نیز در ۵ رشته ورزشی تنیس روی میز، شطرنج، دارت، تیراندازی با تفنگ بادی، شنای کرال سینه و شنای قورباغه و در دو بخش خانم‌ها و آقایان برگزار می‌‌شود که مسابقات شنا در دو رده سنی بالای ۶۵ سال و زیر ۶۵ سال خواهد بود.

 

امسال، اما، براساس اعلام مسوولان برگزاری این جشنواره، ورزشکاران و بازنشستگان تنها می‌‌توانستند در یکی از رشته‌‌های ورزشی ۵گانه ثبت نام کرده و در رقابت‌ها شرکت کنند. این در حالی است که سال گذشته علاقه مندان بدون محدودیت در تعداد رشته‌‌های انتخابی، در رشته‌‌های مختلف ورزشی ثبت نام کرده و با سایر بازنشستگان به رقابت پرداختند. یکی دیگر از تفاوت‌ های این دور از رقابت‌ها، فراهم شدن امکان ثبت نام اینترنتی از طریق سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir بود. 

 

عباس رشیدی، پیش از آغاز ثبت نام دومین جشنواره ورزشی، اعلام کرد: ثبت نام بازنشستگان در این دوره از جشنواره ورزشی صرفاً از طریق ثبت نام اینترنتی صورت گرفت، تا مسوولان امر بتوانند در فرصت یک ماهه، برنامه ریزی لازم را براساس تعداد نفرات و رشته‌‌های ثبت نامی ‌انجام دهند. ثبت نام اینترنتی این امکان را فراهم می‌‌کند که ثبت نام و حضور علاقه مندان در این جشنواره ورزشی با شرایط مساوی صورت گیرد.

 

تنها چند روز پس از آغاز فرآیند ثبت نام اینترنتی، استقبال کم نظیر بازنشستگان و درخواست‌ های مکرر مدیریت‌های استانی و کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور و مشکلات و اختلال در شبکه اینترنتی سراسری سبب شد تا مسوولان امر، زمان ثبت نام دومین جشنواره را به مدت یک هفته تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۳ دی ماه تمدید کنند. علاوه بر تمدید مدت زمان ثبت نام، این امکان نیز فراهم شد تا علاقه مندان از طریق خانه ‌های امید (مهر) و کانون‌های بازنشستگی نیز فرآیند ثبت نام را انجام دهند. 

 

براساس اعلام شرکت مهندسی بهور وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری، ثبت نام اینترنتی این جشنواره ورزشی از اول تا ۲۳ دی ماه ۹۶ از طریق سایت صندوق انجام شد که در پایان مهلت مقرر، آمار ثبت نام کنندگان به ۵ هزار و ۸۹۴ نفر در سراسر کشور رسید. 

 

براساس آمار منتشر شده از سوی این شرکت، استان‌های تهران، کردستان و فارس با ثبت بیش از ۶۰۰ نفر، بیشترین سهم از ثبت نام اینترنتی را به خود اختصاص دادند. همچنین رشته‌ های تنیس روی میز، تیراندازی با تفنگ بادی و شنا (مجموع قورباغه و کرال سینه) بیشترین آمار ثبت نام کنندگان را در کل کشور به خود اختصاص دادند.

 

ابراهیم بیاتانی، مسوول ورزش صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن قدردانی از همکاری و تلاش مدیریت‌های استانی صندوق بازنشستگی کشوری برای فراهم کردن مقدمات ‌برگزاری این جشنواره ورزشی، ابراز امیدواری کرد: استقبال بازنشستگان نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این مسابقات در همه مراکز استان‌های کشور، مانند استان تهران در عالی‌ترین سطوح کمی و کیفی و در شان بازنشستگان فرهیخته کشوری برگزار شود.

 

بیاتانی با قدردانی از همکاری نزدیک و ارزشمند روسای فدراسیون‌های شطرنج، شنا، تیراندازی، پزشکی ‌ورزشی، تنیس روی میز و انجمن دارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین هیات‌های ورزشی در سراسر کشور، گفت: امسال بیمه یکساله ورزشی به کلیه ورزشکاران شرکت ‌کننده در همه استان‌ها به صورت رایگان ارائه می شود. با توجه به اینکه دومین جشنواره استانی ورزش بازنشستگان کشوری به منظور ترویج فرهنگ ورزش سلامت محور برگزار خواهد شد، باید از مدیران و مسوولان صندوق بازنشستگی کشوری که در این زمینه ‌کمک‌های فروانی کرده و با جدیت در این مسیر گام برداشته‌اند تشکر کرد. جای خوشحالی است که مدیران صندوق بازنشستگی کشوری درک عمیقی نسبت به ضرورت و اهمیت ورزش در میان بازنشستگان دارند و همین موضوع سبب شده تا این جشنواره به طور مستمر طی سال‌های اخیر برگزار شود. امیدوارم با توسعه و گسترش طرح‌های سلامت محور، شادی ‌و نشاط در میان بازنشستگان فراگیر شود.

 

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، دومین جشنواره استانی ورزش بازنشستگان کشوری در حالی از یکشنبه ۸ بهمن ماه در مراکز استان های کشور آغاز شده است، که علاوه بر آماده سازی فضای مناسب از سوی مدیریت های استانی، بازنشستگان ورزشکار نیز با شور و شوق خاصی در این مسابقات حضور پیدا کرده اند. به غیر از تهران که به دلیل بارش شدید برف، شاهد جابجایی و تغییر در جدول زمانی مسابقات بود، براساس گزارش های ارسالی از سوی مدیریت های استانی صندوق بازنشستگی کشوری، این مسابقات حتی در دمای منفی ۲۰ درجه استان اردبیل با شور و حرارت ویژه‌ای در حال برگزاری است.

 

قرار است نفرات برتر هر رشته ورزشی در هر استان کشور در جشنواره ملی ورزش بازنشستگان کشوری که اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار می‌ شود، شرکت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.