دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص رفع ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌های مجاز که اخیرا و به دنبال بررسی خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، اظهار کرد: زمانی که این که این خبر را شنیدیم، بسیار تاسف خوردیم. بسیار بعید بود که نمایندگان محترم مجلس چنین تصمیمی بگیرند. البته این موضوع هنوز تصویب نشده است.

وی به عرضه و استعمال قلیان در سفره‌خانه‌ها اشاره و تصریح کرد: بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، مصرف و عرضه دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. اکنون نمایندگان مجلس گفته‌اند که سفره‌خانه‌ها نیز جزو اماکن عمومی نیستند. در حالی که ما معتقدیم سفره‌خانه‌ها جزو اماکن عمومی محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در حال نامه‌نگاری با نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی هستیم تا به هیچ‌وجه به تصویب نهایی خروج قهوه‌خانه‌ها از اماکن عمومی و استثنای قهوه‌خانه‌ها از ممنوعیت استعمال قلیان تن ندهند.

قهوه‌خانه محلی عمومی است و ممکن است فرد سالمی بخواهد در این محل به صرف چای بپردازد و در صورت رفع ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه‌خانه ها دود ثانویه ناشی از استعمال قلیان توسط دیگران وارد ریه این فرد سالم می شود.

سلمان‌زاده ادامه داد: تنها دود اولیه دخانیات مضر نیست بلکه دود ثانویه، دود ثالثیه و حتی دودی که بر سطوح و اشیا انباشت می‌شود، در صورت تماس با بدن افراد مضر هستند. استعمال قلیان تا حد بسیاری می‌تواند باعث گرایش افراد به مصرف مواد مخدر شود و در واقع می‌توان قلیان را دروازه اعتیاد دانست.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی بر این بارو غلط هستند که ضرر قلیان از سیگار کمتر است. در حالی که در حقیقت هر وعده استعمال قلیان معادل استعمال ۸۰ نخ سیگار است و آسیبی به مراتب بسیار بدتر از سیگار بر بدن فرد می‌گذارد چرا که در مقایسه با سیگار، پک‌های عمیق‌تری به قلیان زده می‌شود و دود آن تا انتهای ریه می‌رود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان به خطر تنباکوهای معسل اشاره و اظهار کرد: تنباکوهای معطر که به آن معسل نیز می‌گویند اکثرا از تنباکوهای بسیار نامرغوب که توسط مواد شیمیایی، طعم‌دار می‌شوند به دست می‌آیند. در این صورت سموم شیمیایی ناشی از معطرکردن تنباکو به سموم دود تنباکو اضافه و اثر منفی تنباکو مضاعف می‌شود.

سلمان‌زاده ادامه داد: برخلاف تصور غلط شماری از افراد، مرطوب کردن دود تنباکو ریسک جذب سموم را افزایش می‌دهد. مرطوب کردن دود تنباکو موجب افزایش جذب سموم تنباکو در بدن فرد مصرف‌کننده می‌شود.

وی گفت: به طور کلی نگران مافیای دخانیات هستیم. در حال حاضر مالیات ناچیزی که بر واردات سیگار اعمال می‌شود از مشکلات عمده کشور است. عده‌ای سودجو که می‌توان نام آنها را مافیای دخانیات گذاشت دخانیات را با مالیات بسیار اندک و ناچیزی به کشور وارد می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در هیچ جای دنیا مانند ایران چنین مالیات ناچیزی بر واردات سیگار اعمال نمی‌شود. اکنون در تمام کشورها جهان اثبات شده که با افزایش مالیات بر واردات سیگار، مصرف سیگار تا ۵۰ یا ۶۰ درصد در هر کشور کاهش یافته است و حداقل این است که افراد برای تفریح دیگر سیگار نمی‌کشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.