این روزها بازهم مخالفان برجام در داخل ایران شمشیر خود را برای توافق هسته‌ای از رو کشیده‌اند. آنها از روی کارآمدن ترامپ استفاده و شروع به تاختن دوباره به برجام کردند.

حق هر فردی است که به یک تصمیم و استراتژی دولت و هر نهاد دیگری اعتراض کند.  دوستان دلواپس از برجام راضی نیستند اما باید به مردم بگویند اگر ایران به برجام نرسیده بود الان در کدام نقطه ایستاده بود؟ شرایط ایران بهتر از وضع موجود بود یا بدتر؟

شرایط ایران قبل از برجام برای همه مردم ایران قابل لمس بود. ایران نمی‌توانست نفت بفروشد. انتقال کالا و پول به ایران متوقف شده بود. ایران به سمت وضعیت نفت در برابر غذا حرکت می کرد.

هاشمی رفسنجانی شرایط سخت فروش نفت ایران در آن زمان را اینگونه روایت کرده بود:« سیاست غربی‌ها این بود که ما را به نفت در برابر غذا برسانند. چون به نفت ما احتیاج بود، می‌خواستند این را حفظ کنند و داشته باشند و ما هم احتیاج به غذا داشتیم و در مقابل آن، به ما غذا بدهند. کاری که در عراق کردند.»

اگر برجام نداشتیم دقیقا چه داشتیم؟

 تحریم‌های کمر شکن ایران را محاصره کرده بود. وضعیت ایران در دولت‌ قبل از روحانی سخت تر از شرایط جنگ و بعد از آن برای مردم بود. ناگهان قیمت‌های کالاهای اساسی و مصرفی در ایران به دلیل تحریم‌ها و سه برابر شدن قیمت دلار، افزایش چشمگیری داشت.

برجام ایران را از این شرایط خارج کرد. ایران امروز راحت نفت می‌فروشد و پول آن را دریافت می‌کند. عراقچی می‌گوید:« امسال ۴۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که همه پولش هم از طریق بانک به حساب بانک مرکزی وارد شده و بسیار شفاف و روشن است.»

مخالفان برجام باید بگویند آیا می‌خواستند همان سیاست‌های قبل از روحانی را ادامه دهند؟ یا می‌خواستند به سمت مذاکره بروند؟

روش قبلی که تماما سختی و مشکلات برای مردم بود و مذاکره هم همان کاری است که روحانی کرده است. البته در زمان قبل از حضور ظریف هم مذاکره می‌شد اما توافق و رسیدن به زبان مشترکی وجود نداشت. بیتشرین توافق بر سر محل بعدی مذاکرات هسته‌ای بود. روزی دوشنبه، روز بغداد و روز دیگری استبانول و مسقط.

دلواپسان برجام بگویند اگر برجام نبود و این دوستان سرکار بودند و ترامپ به قدرت می‌رسید چه برنامه‌ای برای اداره کشور داشتند. امروز بسیاری از کشورهای جهان به واسطه برجام، مقابل آمریکا ایستاده‌اند اما آیا اگر این آقایان در قدرت بودند بازهم اتحادیه اروپا حاضر بود برای حفظ رابطه خود با ایران در برابر زیاده خواهی‌های ترامپ بایستد.

عرصه بین‌الملل را ببیند. امروز همه برای مقابله با کره شمالی پشت ترامپ ایستاده‌اند. دقیقا همان کاری که می‌توانست برای ایران بدون برجام شکل بگیرد.

زمانی کشورهای جهان می‌گفتند ایران مانع رسیدن به توافق هسته‌ای و صلح است. امروز همان کشورها آمریکا را مانع صلح جهان معرفی کنند. این یعنی دستاورد بزرگ برجام. مگر ما نمی‌خواستیم آمریکا در جهان تنها شود. بعد از برجام این اتفاق افتاد.

به نظر می‌رسد این دوستان فقط از برجام انتقاد می‌کنند و هیچ جایگزینی برای آن ندارند. همانطور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هیچ راهکاری برای برنامه هسته‌ای ایران نداشتند.

بهتر است همه پشت برجام باشیم تا گره‌های بیشتری از دست و پای ایران باز شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.