روزنامه سعودی الریاض نوشت، عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور دولت مستعفی یمن دیروز دوشنبه نشستی فوق‌العاده برای مشاوران و فرماندهانش با حضور علی محسن صالح، معاون رییس جمهور مستعفی یمن و عبدالملک المخلافی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن و معاون نخست وزیر آن دولت به منظور مقابله و پایان دادن به درگیری‌های اخیر عدن برگزار کرد.

در پایان این نشست که به منظور مقابله و پایان دادن درگیری‌های به وجود آمده میان نیروهای وابسته به منصور هادی و گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن برگزار شد؛ بیانیه‌ای صادر شد و در آن ادعاهایی بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

در این بیانیه ادعا شده است که این عملیات و درگیری‌ها غیرقابل قبول است و با بالا گرفتن عملیات نظامی و پیروزی علیه نیروهای حوثی وابسته به ایران در یمن این سوال پیش می‌آید که چه کسی از به وجود آمدن اختلاف میان یمنی‌ها و این درگیری‌ها سود می‌برد.

در این بیانیه آمده است: پایان دادن به طرح‌ها و پروژه‌های ایران در یمن هدف سرنوشت‌ساز و وجودی تمام جنگ‌های یمن است. طرح‌های ایران نه تنها یمن بلکه کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای عربی منطقه و تمام کشورهای جهان را هدف قرار داده است و پایان دادن به این طرح هدف اصلی تمام یمنی‌ها و ائتلاف عربی به رهبری عربستان است.

در این بیانیه ضمن تقدیر از مواضع ائتلاف متجاوز عربی آمده است که این اختلافات و درگیری‌ها تنها به نفع ایران و نیروهای وابسته به آن در یمن است.

در نشست فوق‌العاده منصور هادی ضمن اشاره به ضرورت حفظ وحدت یمن در مقابل شبه نظامیان وابسته به ایران آمده است: اصرار گروه‌های وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن به ادامه درگیری در تضاد با صلح‌طلبی و اظهارات منصور هادی است.

منصور هادی، رییس جمهور دولت مستعفی یمن در این نشست مدعی شد که جنگ اصلی و حقیقی ما با شبه نظامیان حوثی وابسته به ایران است و باید از تمام مشکلات جانبی که بر این جنگ و مسیر آن تاثیر می‌گذارند عبور کرد.

به گزارش ایسنا، اخیرا درگیری‌هایی میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن و گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن در منطقه الصلوبان در شمال شرق عدن به وجود آمده است و این درگیری‌های تاکنون بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته و همچنان ادامه دارد.

 ادعاهای منصورهادی در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشور یمن ندارد و برای ایجاد راه‌حل سیاسی و پایان دادن به بحران یمن تلاش‌های فراوانی کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی پیش از این با ابراز تاسف از درگیری‌های و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل پیش از این در پاسخ  به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.