قرار است وی در جریان این سفر سه ‌روزه که هیاتی متشکل از مدیران و بازرگانان ۵۰ شرکت برجسته انگلیسی، وی را همراهی می کنند، با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین و شماری از بازرگانان و دانشجویان این کشور دیدار کند.

انتظار می‌رود علاوه بر گفت‌وگو پیرامون مسائل تجاری، طرح احداث نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت انگلیس که چین یکی از طرف‌های اصلی سرمایه‌گذار در این پروژه به شمار می‌رود، یکی از موضوعات مهمی باشد که از سوی این کشور مطرح شود.

نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت واقع در منطقه سامرست در سواحل جنوب انگلیس طرحی ۱۸ میلیارد پوندی است که در چارچوب یک کنسرسیوم بین‌المللی قرار است از سوی شرکت &#۳۹;الکتریک دو فرانس&#۳۹;( ای دی اف&#۳۹;) و نیز شرکت هسته‌ای جنرال چین (سی جیان) ساخته شود. ترزا می که تفکراتی امنیتی دارد، تصویب این طرح را به تعویق انداخته است.

بحران کره شمالی و نقش چین در مهار این کشور نیز از دیگر موضوعاتی است که در جریان ملاقات سران دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کره شمالی که بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متتحد از توسعه فناوری موشک‌های اتمی و بالستیک منع شده است، چندین بار موشک های بالستیک به صورت آزمایشی پرتاب‌ کرده که خشم جامعه جهانی را در پی داشته است.

«می» در آستانه سفر به خبرنگاران گفت: دو کشور درزمینهٔ مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی ازجمله کره شمالی، تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، همچنین توسعه روابط تجاری، سرمایه‌گذاری و مسائل فرهنگی با یکدیگر همکاری دارند.

نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به فرصت‌های تجاری هنگفت در چین، تصریح کرد: می‌خواهیم بازرگانان انگلیسی از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

این سفر درحالی‌که صورت می‌گیرد که برخی تحلیل گران مسائل سیاسی بر این باورند که فرانسه از زمان ریاست جمهوری امانوئل مکرون در زمینهٔ گسترش روابط تجاری با چین، از لندن پیشی گرفته است.

کری براون رئیس موسسه لاچاینا در کالج لندن در گفت‌وگو با روزنامه گاردین بیان داشت: به نظر من چینی‌ها، «ترزا می» را رهبری مطیع و ضعیف می‌پندارند که برای تقاضایی سفرکرده است. آنها نیز از قدرت خود در برابر مهمانشان آگاه هستند، بنابراین «می» بایستی تلاش کند تا با این نظریه که برای گدایی به چین سفرکرده، مقابله کند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، حجم مبادلات تجاری انگلیس و چین از سال ۲۰۱۰ میلادی ۶۰ درصد افزایش‌یافته و می امیدوار است ضمانت‌های بیشتری را از طرف چینی درزمینهٔ همکاری‌های تجاری برای دوره پسابرگزیت به دست آورد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.