به گزارش روزنامه خبر ورزشی: این حرف‌های خداداد عزیزی است؛ حماسه‌ساز ملبورن که ستاره تیم ملی بود و الکی و روی هوا از هیچ فوتبالیستی تعریف نمی‌کند، مضاف بر این که خداداد کنار دست نسل طلایی ۹۸ بازی کرده اما یک نفر را استثنا می‌کند؛ بله، کریم باقری! دومین گلزن تاریخ تیم ملی کشورمان با ۵۰ گل زده در ۸۷ بازی ملی که اگر زود اشباع نمی‌شد دست‌نیافتنی می‌شد. فراموش نباید کرد این ۵۰ گل را کریم باقری به عنوان هافبک دفاعی به ثمر رساند! او هر قدر در زمین مسابقه فوق‌العاده و پرحرارت بود و فوتبالش شور داشت به همان نسبت هم بیرون زمین کم‌حرف و بی‌حاشیه است. به خودش هم گفتم چه در دوران بازی و چه مربی‌گری سخت‌ترین کار، حرف کشیدن از زیر زبان کریم باقری است. فردی که این روزها بی‌ادعا و مؤثر در پرسپولیس کار می‌کند و عصای دست برانکو است. با ما و آقاکریم باشید تا انتهای یک مصاحبه نیمروزی.

بی‌تعارف فکرش را می‌کردید ۳ گل به پیکان در ورزشگاه شهر قدس بزنید؟

بازی بسیار سختی بود. ما دیدار رفت را با بدشانسی باخته بودیم و همه بچه‌ها برای برد هم‌قسم شده بودند. خدا را شکر بچه‌ها ۳ گل زدند و باعث خوشحالی هواداران شدند.

می‌دانیم شما رابطه خوبی با کامیابی‌نیا دارید. واقعاً کمال در تمرین ریکاوری تیم ملی مصدوم شد؟

درباره دلیل مصدومیت کمال خیلی خبر ندارم ولی چیزی که می‌دانم او در استخر مصدوم شد. مثل این که روی کتف خودش شیرجه زده که دررفته و... حالا هم مشغول تمرین کردن است.

در این رابطه با شما صحبتی داشته است؟

اتفاقی است که افتاده. به هر حال برخی اوقات بازیکنان ما کاری می‌کنند که هم خودشان ضرر می‌کنند و هم باشگاه. کمال کامیابی‌نیا یا هر فوتبالیست دیگری باید بیشتر مراقب خودش باشد.

مثل این که شما هم مثل برانکو بابت این اتفاق ناراحت هستید؟

نه این که ناراحت باشم اما کمال در شرایط خوبی قرار داشت. خیلی سر حال و آماده بود و به تیم ملی هم دعوت شد. با زحمت و تلاش فراوان به اوج رسید اما با یک بی‌احتیاطی کار خودش را سخت کرد.

اشاره کردید برخی اوقات بازیکنان ایرانی کارهایی می‌کنند که هم خودشان و هم باشگاه ضرر می‌کند. به تازگی مهدی طارمی مصاحبه‌ای جنجالی با برنامه ۹۰ داشت، در این رابطه صحبتی ندارید؟

من برنامه ۹۰ را نتوانستم ببینم اما شنیدم چه اتفاقی افتاده است. هر کس هر حرفی بزند خودش مسئول آن است، حالا چه آن حرف سنجیده باشد و چه نسنجیده. به هر حال بازیکنی که معروف و ملی‌پوش است،‌ صحبت‌هایش بیشتر دیده می‌شود و بازتاب پیدا می‌کند. (به شوخی) شما رسانه‌ها هم که دنبال چنین سوژه‌هایی هستید.

نظرتان را در این خصوص نگفتید؟

خلاصه بگویم، همه فوتبال در زمین چمن خلاصه نمی‌شود. حرف زدن مهم است و رفت و آمد‌های یک فوتبالیست اهمیت دارد. یک بازیکن باید سنجیده رفتار کند و حرف بزند. برخی حاشیه‌ها به آینده یک فوتبالیست لطمه می‌زند. البته مهدی طارمی الان بی‌تجربه نیست و خودش بهتر می‌داند چه کاری انجام دهد.

تا جایی که ما به خاطر داریم کریم باقری کمتر در طول زندگی ورزشی‌اش وارد حاشیه شد یا جنجال به‌پا کرد. مشاور خوب داشتید یا این که خودتان حواس‌جمع بودید؟

هر دو! سعی کردم از تجارب و راهنمایی‌های دوستان خوبم استفاده کنم. افرادی که هم در زمینه ورزش و هم در اجتماع موفق بودند و الگو گرفتم. فوتبالیستی که به سطح ملی می‌رسد باید مراقب افراد دور و برش باشد و کسانی را برای دوستی و رفاقت انتخاب کند که به او کمک کنند.

اگر جای مهدی طارمی بودید آن حرف‌ها را می‌زدید یا نه؟

من هرگز خودم را جای کسی نمی‌گذارم. من در شرایط طارمی نیستم و نمی‌دانم چه وضعیتی دارد. به هر حال از قدیم گفته‌اند صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

با برخی از پرسپولیسی‌ها که حرف می‌زدیم توقع داشتند مهدی طارمی حداقل سر تمرین حاضر می‌شد و با یک جعبه شیرینی با آن‌ها خداحافظی می‌کرد. آیا شما هم چنین انتظاری داشتید؟

نه! من هیچ توقعی نداشته و ندارم. الان نسل عوض شده و زمانه فرق کرده است. ۳۰ سال پیش بازیکنان فوتبال و اصولاً جامعه یک‌جور بود و الان هم یک‌جور دیگر.

(برای عوض کردن فضای مصاحبه می‌پرسیم) رئال مادرید تیم محبوب شما هم که نزول کرده است!

شما دیگر سراغ رئال مادرید نروید که حسابی بقیه برای ما کری می‌خوانند!

منظورتان کیست؟

امیر پسر بزرگم بارسایی است و برای من کری می‌خواند که چند امتیاز عقب افتادید و این حرف‌ها!

و شما چه جوابی می‌دهید؟

هیچی‌! حرفی برای گفتن به امیر و بارسایی‌ها ندارم (با خنده این حرف‌ها را می‌زند)

اگر اشتباه نکنیم امید پسر کوچک شما هم بارسایی است؟

امید تازگی‌ها لیورپولی شده است. انصافاً هم یورگن کلوپ این تیم انگلیسی را متحول کرده است. برد لیورپول مقابل منچسترسیتی فوق‌العاده بود.

راستی برانکو هم رئالی است؟

هنوز هم متوجه نشدیم رئالی است یا بارسایی اما می‌دانم لوکا مودریچ شاگردش بوده و به همین خاطر دوست دارد او موفق باشد.

علی کریمی دوست صمیمی‌تان هم سرمربی سپیدرود رشت شده است، در این رابطه صحبتی ندارید؟

امیدوارم علی کریمی در کارش موفق باشد. علی کریمی تازه مربی شده است و باید اجازه بدهند کارش را انجام بدهد. موفقیت علی کریمی می‌تواند به سایر مربیان جوان کشورمان هم کمک کند تا وارد این عرصه شوند.

تراکتورسازی تبریز هم ارتورول سائلام ترکیه‌ای را استخدام کرد، حضور او را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

دورادور اخبار تراکتور را تعقیب می‌کنم. امیدوارم همه چیز به نفع تیم محبوب و پرطرفدار تراکتورسازی باشد. نه این که تبریزی باشم این حرف را بزنم ولی تراکتورسازی با آن همه تماشاگر و هوادار پتانسیل بالایی دارد. ان‌شاءالله سرمربی ترکیه‌ای هم در تبریز موفق باشد.

کریم باقری قصد سرمربی‌گری ندارد؟

نه، فعلاً به دنبال سرمربی‌گری نیستم.

چرا؟

هنوز زود است. باید کنار مربیان باتجربه‌ای مثل برانکو کسب تجربه کنم.

۱۰ سال دیگر چطور؟

تا ۱۰ سال دیگر معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد. یک سیب را که بالا می‌اندازی صد تا چرخ می‌خورد. فعلاً که از شرایط خودم در پرسپولیس راضی هستم.

علیپور و منشا هم که هر دو گلزنی کردند.

خدا را شکر، گل زدن مهاجمان خوشحال‌کننده است. علیپور صدرنشین جدول گلزنان است و گادوین منشا هم خیلی تحت فشار بود ولی توانست با زدن این گل فشارها را از روی دوش خود بردارد. هواداران، نقش بسیار پررنگی دارند و باید هوای همه بازیکنان ما را داشته باشند که همین کار را هم می‌کنند. حضور پررنگ تماشاگران پرسپولیس در شهر قدس و تشویق بازیکنان نقش ویژه‌ای در این دیدار و برد پرگل ما داشت.

علیپور و منشا اجازه ندادند غیبت مهدی طارمی حس شود، قبول دارید؟

هر بازیکنی شرایط خودش را دارد؛ علیپور، علیپور است و منشا، منشاست. بازیکنی را لطفاً با بازیکن دیگر مقایسه نکنید. من کاری به مسائل حاشیه‌ای ندارم ولی طارمی هم برای پرسپولیس زحمت کشید. البته پتانسیل علیپور و منشا به نظر من بالاتر از این حرف‌هاست.

برخی‌ها معتقدند علی علیپور باید به تیم ملی دعوت شود و حتی به جام جهانی روسیه هم برود، شما موافقید؟

دعوت شدن یا نشدن علیپور به تیم ملی دست من و شما نیست. من خودم فکر می‌کنم علیپور پتانسیل بالایی دارد و به خوبی جای طارمی را پر کرده است اما همه چیز بستگی به تصمیم کی‌روش دارد. باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام بگذاریم. در مورد طارمی هم یک نکته یادم رفت که مهدی چند سال گذشته خیلی زحمت کشید و ۲ بار هم آقای گل ایران شد. نباید همه چیز را به یک‌باره فراموش کرد. البته او اشتباهات زیادی داشته ولی منکر کمک‌هایش به پرسپولیس نمی‌توان شد.

شما گلزن‌ترین هافبک تاریخ تیم ملی کشورمان هستید.

(با تواضع) شانسی بوده است!

نه، جدی گفتیم! به نظر شما گلزنی ذاتی است یا با تمرین و ممارست حاصل می‌شود؟

هم ذاتی است و هم با تمرین کردن می‌توان آن را تقویت کرد. به نظر من تمرین اضافی خیلی به یک فوتبالیست کمک می‌کند.

کریم باقری هم اهل تمرین اضافی بود؟

بیشتر زمان حضورم در کشاورز اختصاصی و اضافی تمرین می‌کردم. خدا سیروس قایقران را بیامرزد، مربی ما بود و همیشه علیرضا دلیخون، گلر کشاورز، را نگه می‌داشت و نیم ساعت با من کار اختصاصی می‌کرد. شوت می‌زدیم، ایستگاهی می‌زدیم، سر می‌زدیم، گل می‌زدیم و خلاصه خیلی کار می‌کردیم. با پای چپ و راست شوت می‌زدیم و قایقران هم خیلی روی من وسواس داشت. البته همه مربیانم به من کمک کردند تا کریم باقری شوم.

کریم باقری و کامل‌ترین فوتبالیست تاریخ ایران...

نه، این حرف را نزنید لطفاً!

این حرف ما نیست بلکه حرف خداداد عزیزی همبازی شماست.

خداداد لطف دارد ولی از من بهتر خیلی‌ها بودند.

مثلاً اگر بخواهید ۳ فوتبالیست کامل تاریخ کشورمان را اسم ببرید، نام چه کسانی را می‌آورید؟

واقعاً نمی‌توانم. یکی، دو تا نیستند و خیلی زیادند.

چرا هافبک‌های پرسپولیس مثل کریم باقری گلزن نیستند؟

من این‌طور فکر نمی‌کنم. فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا خیلی خوب جلو می‌کشند و گل می‌زنند.

در تمرینات وقتی همراه بقیه بچه‌ها بازی می‌کنید با خودتان نمی‌گویید کاش الان فوتبالیست می‌شدم؟

نه، هر کس یک دوره‌ای دارد. فوتبال ما تمام شد و رفت و الان نوبت جوان‌هاست.

ولی همه از آمادگی بالای شما در تمرینات پرسپولیس تعریف می‌کنند. از طرفی این روزها فوتبالیست‌ها درآمد بیشتری دارند!

گفتم که فوتبال ما تمام شد و رفت.

اسمی از کامل‌ترین فوتبالیست ایران نیاوردید. به نظرتان ۳ فوتبالیست کامل تاریخ چه کسانی هستند؟

خیلی سخت است... (بعد از کمی فکر کردن) رونالدوی برزیلی، دیگو مارادونا و زین‌الدین زیدان عالی بودند. البته رونالدینیو و مسی هم فوق‌العاده‌اند.

به عنوان سؤال آخر، اگر شما مربی بودید، بین مارادونا و لیونل مسی کدام‌ یک را انتخاب می‌کردید؟

انتخاب من هر دو است. نمی‌توانم بین مارادونا و مسی یکی را انتخاب کنم چون هر دو فوق ستاره بوده و هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.