سانا گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری بعد از نشست سوچی اظهار داشت، مهمترین نکته این است که بتوانیم به اصل اساسی قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پایبند باشیم که تاکید می‌کند تنها خود سوری‌ها باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند. ما با این کنفرانس تلاش کردیم شرایط مناسبی را برای آن ایجاد کنیم. این نخستین و مهمترین گام است و به طور کامل موفقیت آمیز بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت، تشکیل کمیسیون قانون اساسی شامل نمایندگانی خواهد بود که در کنفرانس انتخاب شدند و نیز شامل نمایندگانی از گروه‌هایی خواهد بود که به دلایل مختلف در کنفرانس غایب بودند.

لاوروف اظهار داشت: مسکو امیدوار است که دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه که از شرکت‌کنندگان خواست از این ساختار حمایت کنند تلاش‌های عملی خود را مطابق با اختیاراتش در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ دو چندان کند. ما انتظار داریم ایده‌های قابل لمسی در این زمینه در اسرع وقت ارائه شود.

وی تصریح کرد، تشکیل کمیسیون بررسی قانون اساسی کنونی مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ به سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه کنفرانس سوچی را گسترده‌تر از روند آستانه و حتی مذاکرات ژنو برشمرد که تنها مخالفان خارج‌نشین سوریه در آن شرکت دارند.

وی تاکید کرد، کنفرانس مذکور همه سوری‌ها با هر گرایش و هر طیفی، نمایندگان مخالفان خارج‌نشین و داخلی سوریه و نمایندگان عشایر را زیر یک سقف جمع کرد که زمینه مهمی برای روند اجتماعی جدید در سوریه است.

لاوروف افزود، این کنفرانس سرآغازی با هدف اجرایی کردن قطعنامه ۲۲۵۴ تحت نظارت سازمان ملل به خصوص در زمینه آغاز مذاکره درباره مهمترین مسائل است و این کنفرانس سرآغازی بود برای شروع مذاکره بین سوری‌ها.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت، روسیه، ایران و ترکیه توافق کردند به دی‌میستورا در پیشبرد نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سازمان ملل کمک کنند و مسکو آماده مشارکت در مذاکرات صلح سوریه در تمامی سطوح است.

لاوروف تاکید کرد، نبود برخی گروه‌های مخالف سوریه در کنفرانس سوچی "فاجعه نیست". این کنفرانس کارایی منحصر به فردی در نوع خود داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.