روسیاالیوم گزارش داد، استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه شامگاه سه‌شنبه بعد از پایان کنفرانس سوچی گفت: مذاکراتی که در کنفرانس سوچی انجام شد، کار آسانی نبود.

 

وی افزود: در ابتدا از روسیه به خاطر دعوت از من برای مشارکت در این کنفرانس که ماموریت آن کمک به روند ژنو است، قدردانی می‌کنم. من درک می‌کنم که مذاکرات در سوچی، همراه با تنش بود و این چیزی است که من بر آن تاکید کرده بودم. این تنش در فضایی دموکراتیک، امری کاملا طبیعی است.

 

دی‌میستورا اظهار داشت: شرکت کنندگان در کنفرانس سوچی، تصمیم گرفتند که کمیته قانون اساسی با عضویت نمایندگان دولت و معارضان سوری تشکیل شود. کمیته قانون اساسی، به اصلاح قانون اساسی در سوریه خواهد پرداخت. تشکیل این کمیته تا حد ممکن، گسترده خواهد بود.

 

وی افزود: کمیته قانون اساسی حداقل باید شامل نمایندگان دولت و معارضانی که در مذاکرات سوری سوری در ژنو شرکت دارند، کارشناسان سوری، نمایندگان جامعه مدنی سوریه و همچنین رؤسای قبایل و زنان باشد. باید حضور مناسب نژادها و ادیان مختلف سوریه در این کمیته، تضمین شود.

 

نماینده سازمان ملل  با تاکید بر اینکه کمیته قانون اساسی باید در اسرع وقت تشکیل شود، اظهار داشت: تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص باید در چارچوب روند جاری در ژنو زیر نظر سازمان ملل متحد اتخاذ شود.

 

دی میستورا گفت که وی قصد دارد مشورت‌هایی با تعداد زیادی از گروه‌های تاثیر گذار در سوریه از جمله نمایندگان معارضی که در کنفرانس سوچی حضور نداشتند انجام دهد تا بر اساس نتایج این مشورت‌ها، فهرستی ۴۵ الی ۵۰ نفره تهیه شود که این افراد وارد کمیته قانون اساسی خواهند شد.

 

نماینده سازمان ملل در امور سوریه با بیان اینکه که وی قصد دارد تاسیس کمیته قانون اساسی را در ژنو اعلام کند، ابراز امیدواری کرد که فهرست اعضای کمیته قانون اساسی در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام شود.

 

دی‌میستورا گفت که اگر دمشق در این کمیته مشارکت نکند، فعالیت‌های آن با دشواری‌هایی روبه رو خواهد بود.

 

دی‌میستورا متن بیانیه پایانی کنفرانس سوچی را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این بیانیه، تمامی بندهای مطرح شده توسط سازمان ملل در راستای روند ژنو را تایید می‌کند.

 

وی افزود: کنفرانس سوچی کاملا با آنچا در هنگام برنامه‌ریزی برای آن اعلام شده بود، مطابقت داشت. بیانیه پایانی کنفرانس سوچی برای ما بسیار مهم است، زیرا کاملا بندهایی را که سازمان ملل در روند ژنو ارائه کرده بود، تایید می‌کند.

 

دی‌میستورا با بیان اینکه عملیات ترکیه در منطقه عفرین در شمال سوریه بر کنفرانس سوچی تاثیر نگذاشت، گفت: روسیه، ایران، و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه بر تصمیم خود برای جلوگیری از تاثیر عملیات ترکیه بر مذاکرات سوچی تاکید کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.