سیریا نیوز گزارش داد، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی برگزار شد، اظهار داشت: در این گفت‌وگو سه سند شامل بیانیه پایانی، پیام شرکت کنندگان و لیست نامزدهای عضویت در کمیته ویژه بررسی مسائل مربوط به قانون اساسی سوریه تصویب شدند.

لاورنتیف تاکید کرد: اسنادی که از سوی شرکت کنندگان در کنفرانس سوچی تصویب رسید برای پیگیری و اجرا به استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تحویل داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه حمایت از روند ژنو  مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت بود.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه با اشاره به اینکه مسکو امور مربوط به مدیریت عملیات آشتی سوریه را به دی‌میستورا سپرده گفت: موفقیت کنفرانس سوچی انگیزه‌ای برای موفقیت عملیات آشتی سوریه در ژنو خواهد بود.

وی در ادامه برخی از مخالفان سوری که از آنکارا در سوچی شرکت داشتند را به تلاش برای ناکام گذاشتن این کنفرانس و القای این مطلب به جامعه جهانی که تلاش‌های روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه به بن‌بست رسیده متهم کرد و گفت در نهایت آنها به این هدف خود نرسیدند.

لاورنتیف در ادامه اظهار داشت: تلاش ما بر این بود که در کنفرانس سوچی نمایندگانی از تمامی گروه‌های موجود در جامعه سوریه از جمله نمایندگان دمشق و مخالفان سوری تحت حمایت کشورهای دیگر حضور داشته باشند که این هدف محقق شد.

وی در ادامه فضای کلی کنفرانس را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: شرکت کنندگان در این کنفرانس با روحیه ملی‌گرایی و موضع‌گیری‌های جدی به تبادل نظر با یکدیگر پرداخته و به اتحاد در موضع‌گیری‌ها دست یافتند.

لاورنتیف افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس حصول پیشرفتی در عملیات سیاسی سوریه بود اما بخش بزرگی از مخالفان تندرو در این کشور از حضور در آن خودداری کرده و خواسته‌های غیرقابل قبولی را از کشور میزبان داشتند و در امور مربوط به برگزاری کنفرانس دخالت کردند،  ما این اقدامات را دخالت آشکار در امور مربوط به روسیه می‌دانیم.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه در ادامه برگزاری دور دوم کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در قالب و شکلی دیگر را بعید ندانست.

"صفوان قدسی" که از سوی هیات رئیسه کنفرانس سوچی به عنوان رئیس کنفرانس انتخاب شده بود، با اشاره به نقش سازنده سیاسی و نظامی روسیه در کمک به عبور از پیامدهای جنگ ویرانگر علیه سوریه که با نابودی بخش بزرگی از گروه تروریستی داعش در آستانه پایان یافتن است، تاکید کرد: کنفرانس سوچی در تمامی معیارها کنفرانسی موفق بوده و به منزله گامی خوب در مسیری صحیح بود.

قدسی در ادامه به نتایج حاصل از کنفرانس سوچی که در بیانیه پایانی ذکر شده پرداخت و گفت: در بیانیه پایانی به مسائل مختلفی پرداخته شده و طرف‌های شرکت کننده از سازمان ملل، جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و امدادی برای کمک به حل مشکلات مردم سوریه دعوت کردند و تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به قانون اساسی فعلی سوریه نیز تصویب شد.

قدسی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در مرحله آتی شاهد پیامدهای مثبت این کنفرانس باشیم.

وی تاکید کرد: مردم سوریه مخالف با تروریسم تکفیری مورد حمایت آمریکا و اروپا و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس هستند و بی‌تردید این تروریسم در نهایت به سازندگان آن بازمی‌گردد.

شرکت کنندگان در کنفرانس سوچی با اکثریت آراء، تشکیل کمیته ویژه بررسی مسائل مربوط به قانون اساسی سوریه را با عضویت ۱۵۰ تن به تصویب رساندند و قرار شد دو سوم شرکت کنندگان در این کمیته از چهره‌های مورد حمایت دمشق و یک سوم دیگر نمایندگان گروه‌های مخالف سوری باشند.

لاورنتیف نیز با اشاره به این نکته که در بیانیه پایانی نشست سوچی، جدول زمانی برای تصویب تشکیل کمیته قانون اساسی مشخص نشده، آن را اقدامی درست دانست و ابراز امیدواری کرد، دی‌میستورا به زودی کارها برای اصلاح قانون اساسی سوریه را آغاز کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.