رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دهم بهمن در ابتدای جلسه درس خارج فقه با ابراز تأسف عمیق از کشتار مردم بی‌گناه در حوادث تروریستی اخیر افغانستان، فرمودند: آمریکا به دنبال انتقال داعش به افغانستان است و هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.

سابقه اقدام آمریکا در پدید آوردن گروه های تکفیری- تروریستی در افغانستان به بیش از بیست سال پیش می رسد. خانم کلینتون وزیر امورخارجه اسبق آمریکا در خاطرات خود نوشت که ما ، طالبان و القاعده را ایجاد کردیم و حدود 20 سال هست که با این دو گروه ارتباط نزدیک داریم. اعترافات خانم کلینتون نشان داد که آمریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر، جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل را فریب داده و در واقع دلایل آمریکا مبنی بر وجود تروریزم در افغانستان ، فقط بهانه ای برای حمله به این کشور با مجوز شورای امنیت و حمایت کشورهای اروپائی بود. 

"جو بایدن" معاون رییس‌جمهور اوباما هم در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که طالبان لزوما دشمن ایالات متحده نیستند. بایدن در حالی از عدم دشمنی امریکا با طالبان سخن می‌گفت که بیش از صدهزار نیروی امریکایی در افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان حضور داشته و مردم این کشور را قتل عام می کردند. آن زمان "میت رامنی" نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری امریکا از سخنان " جو بایدن" انتقاد کرد، در حالی که امروز حزب جمهوریخواه حامی اصلی گروه تروریستی داعش می باشد.

قبل از یازده سپتامبر وقبل از آن که ناتو به افغانستان حمله کند، موضوع القاعده و طالبان یک موضوع داخلی در افغانستان بود، اما امروز تفکر تروریسم تکفیری، به یک معضل جهانی تبدیل شده و در واقع حضور ناتو و امریکا در افغانستان، علت اصلی نهادینه شدن تروریزم در جهان بود و ناتو و آمریکا باید برای این جنایت بزرگ به  تاریخ پاسخگو باشند. امروز افکار عمومی جهان به این باور رسیده که آمریکا در افغانستان نه تنها امنیت ایجاد نکرد ، بلکه موجب تشدید ناامنی شد و نه فقط تروریسم را ساقط نکرد، بلکه ان را اشاعه داد. مردم آمریکا که خود را مدعی و حامی حقوق بشرتصور می کنند، چنانچه بدانند که چه تعداد افراد بیگناه توسط نیروهای آمریکائی کشته شده اند، هیچگاه رهبران خویش را نخواهند بخشید.

امروز هم آمریکا در ادامه پشتیبانی از گروه های تروریستی برای بی ثبات سازی کشورهای مسلمان، به دنبال حفظ و حمایت از داعش در افغانستان می باشد. در واقع آمریکا با حمایت و تجهیز داعش، قصد دارد به بهانه مبارزه با تروریسم حضور نظامی - امنیتی خود در افغانستان را تداوم بخشد. دونالد ترامپ در تاریخ 29 مرداد، با اعلام راهبرد جدید دولت آمریکا ، به ادامه حضور در افغانستان و دائمی سازی دوره ماموریت پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان اصرار ورزید. طبعا انحراف افکار عمومی در کشورهای مسلمان از موضوع فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی نیز یکی از اهداف پنهان راهبرد آمریکا در افغانستان می باشد. 

بر اساس راهبرد جدید ترامپ، آمریکا با مبارزه با تروریست‌های القاعده و داعش، از افراط‌گری در افغانستان، جلوگیری خواهد کرد، اما واقعیت این است که داعش یک پروژه آمریکایی است و کاخ سفید از این اهرم برای بی ثبات سازی کشورهای چین، روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز استفاده می کند. طبیعی است کشورهای همسایه افغانستان نیز حضور آمریکا از افغانستان و رویکرد جانبدارانه کاخ سفید نسبت به داعش را یک تهدید منطقه‌ای تلقی می‌کنند.

نکته آخر اینکه تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان با منافع مردم این کشور سازگاری نداشته و حمایت کاخ سفید از داعش، موجب بی ثباتی بیشتر افغانستان خواهد شد. امروز کشورهای همسایه افغانستان که به تازگی از فتنه داعش در عراق و سوریه خلاص شده اند، باید نسبت به رویکرد جدید امنیتی آمریکا در حمایت از حضور داعش در افغانستان، حساس و هشیار باشند و با اقدامات جدی و هماهنگ از تحقق اهداف ناپسند کاخ سفید ممانعت کنند.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.