سه روز پیش بود که لایحه بودجه ۹۷ بعد از دو هفته بحث و بررسی در کمیسیون تلفیق برای اولین بار به صحن علنی بهارستان آمد اما این لایحه چندان نتوانست نظر موافق نمایندگان را به خود جلب کند و برای نخستین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه در صحن علنی مورد تصویب قرار نگرفت و با ۸۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد. هر چند اما و اگرها بر سر اینکه چرا این لایحه رد شد هنوز هم به قوت خود باقی است امروز بار دیگر صحن علنی بهارستان شاهد جدال موافقان و مخالفان بر سر لایحه بودجه‌ای بود که در ۷۲ ساعت گذشته در کمیسیون تلفیق مورد اصلاح قرار گرفته و راهی صحن سبز شده بود.

ساعت حدودا ۸ و پانزده دقیقه بود که علی لاریجانی زنگ آغاز جلسه علنی را نواخت. صحن با آنچه روز یکشنبه شاهدش بود تفاوت داشت؛ نمایندگان  این بار چندان عزمی برای مخالفت با بودجه نداشتند و گویا اصلاحات کمیسیون تلفیق به مذاقشان خوش آمده بود؛ البته لاریجانی هم برخلاف روز یکشنبه تماما بر کرسی ریاست تکیه زد تا اینبار با مدیریتی به سبک مدیریت تصویب اجرای برجام که مانع اتلاف وقت و حاشیه سازی شد، بتواند سرنوشت مطلوبی را برای لایحه بودجه ۹۷ رقم بزند. او  با مقاومت در برابر درخواست نمایندگان برای افزایش تذکر و دوبرابر کردن تعداد موافق و مخالف، تصویب این لایحه را رقم زد.  

نهایتا بودجه ۹۷ با ۱۸۲ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر به تصویب رسید.

موافقان

مخالفان

 فاطمه ذوالقدر: *این لایحه ای عملیاتی است.

* دل مشغولی اساسی مردم افزایش قیمت حامل های انرژی بود که مورد موافقت کمیسین تلفیق قرار نگرفت

*من هم انتقاداتی به دولت دارم اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

اگر امروز حضرت هاشمی مرد بزرگ سیاست در قید حیات بودند از رد کلیات متعجب نمی شدند.

 

 قاسم میرزایی نیکو: * 120 نفر از نمایندگان به ردکلیات رأی دادند اما ایرادات آنها به لایحه بودجه در جایی بررسی نشد. بذل و بخشش از صندوق توسعه و کارشناسی نشدن ارقام را همچنان شاهد هستیم. 

* رئیس قوه قضائیه گفت اسامی «بدها» را اعلام می کند، اما ای کاش می گفت قضات خوب را اعلام می کنیم. حقوق عضو هیأت علمی در انگلیس ۵ هزار پوند و در عراق ۵ هزار دلار است. اما در ایران چقدر است؟ در لایحه بودجه سال بعد برای قضات و اساتید دانشگاه چه تدبیری اندیشیده شده؟

مجید کیانپور: * یکی از بهترین مصوبان در لایحه بودجه توجه به اقشار متوسط و کم درآمد است.

* همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز از ۱۰۰۰  به ۲۰۰۰ میلیارد افزایش پیدا کرد.

* افزایش نرخ بنزین هم متوقف شد.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی: * عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات اقتصاد مقاومتی است که در بودجه ۹۷ دیده نشده است.

* تا زمانی که سهم وزارت نفت از درآمدهای نفتی جزء لاینفک بودجه باشد هیچ فرجی نمی شود و گلوگاه‌های فساد در اختیار افراد معلوم الحال است.

* با این بودجه نویسی می خواهیم به جایگاه اول منطقه برسیم؟ ما که به استناد سند چشم انداز باید به اشتغال کامل برسیم، با دادن وام اشتغال کامل خواهیم داشت؟

رحیم زارع: *ما بودجه را در شرایطی که کشور با تحریم رو به رو است بررسی کرده ایم و در این وضعیت چاره ای نداشتیم که یا نفت بفروشیم یا مالیات را افزایش دهیم. مالیات را که اگر افزایش می دادیم به مردم فشار می آمد، بنابراین باید نفت بفروشیم که آن هم یک درصد افزایش پیدا کرده است.

* بودجه مربوط به حقوق بازنشستگان ۱۰۰۰ میلیارد افزایش پیدا کرد و همچنین وام ازدواج ۱۵ میلیون شد که قبلا ۱۰ میلیون تومان بود.

هادی قوامی : * باید به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد توجه کنیم. 

* باید بودجه را به گونه ای تصویب کنیم که عملکرد آن در بخش نظارتی قابل بررسی باشد. 

* بخش بازنشستگی هم اگرچه ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی مردم به بازنشستگان باید پرداخت شود اما بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است.

موضع کمیسیون تلفیق (علی اصغر یوسف‌‌نژاد): بعضی نمایندگان در جلسه تلفیق شرکت و نظراتشان را مطرح کردند.برخی موارد رأی آورد. اما برخی موارد به دلایلی رأی نیاورد. اما این اتمام قضیه نیست آن دیدگاه ها در صحن علنی می تواند طرح شود.

* عدد یارانه خانوار را به ۳۰ هزار میلیارد تومان و در مجموع سقف یارانه ها را به ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

* پاداش آموزش پرورش را ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش دادیم

* سقف انتشار اوراق مشارکت را برای دولت در حد ۳۸.۵ هزار میلیارد تومان قرار دادیم.

موضع دولت (محمدباقر نوبخت): * تصمیم افزایش ردیف درآمدی هدفمندی یارانه‌ها، دست مجریان را از سال 97 برای حل مشکل پرداخت یارانه‌ها به خانواده‌های کم‌درآمد باز کرد؛ ما می‌توانیم منویات مجلس برای پرداخت یارانه‌ها و صرفه‌جویی در یارانه‌های پردرآمدها را اجرایی کنیم.

* کمیسیون تلفیق مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از هزار به 2 هزار میلیارد تومان افزایش دادکه شنیدم پیشنهاداتی در مجلس وجود دارد که این افزایش به 3 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یابد که دولت آمادگی اجرای آن را دارد.

* هر آنچه مورد نظر نمایندگان محترم است، با تصویب کلیات بودجه عملیاتی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.