مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی به بررسی فضای راهبردی رژیم صهیونیستی طی سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و چالش‌های فراروی این رژیم در این سال‌ها پرداخته است. گزارش مذکور توسط عاموس یادلین مدیر مرکز مطالعات و پژوهشهای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) نوشته شده است. این گزارش به بررسی فضای راهبردی رژیم صهیونیستی متشکل از ده شاخص و ۱۰ چالش پرداخته و مشکلات فراروی رژیم صهیونیستی را ارائه کرده و توصیه‌هایی برای رفع این مشکلات مطرح کرده است.

مراکز مطالعاتی و پژوهشی رژیم صهیونیستی به ویژه در ابعاد امنیتی یکی از مهمترین منابع تصمیم سازی مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل بوده و تاثیرات زیادی در رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت سرکردگان این رژیم دارد.

اوضاع فلسطین و معامله نهایی ویژه ترامپ

طی سال گذشته رکود سیاسی در مناسبات اسرائیلی - فلسطینی ادامه پیدا کرد. اما اسرائیل در ابعاد امنیتی موفق شد موقعیت مطلوب خود و بازدارندگی و آرامش خود در برابر نوارغزه را ادامه دهد. در این سال عملیات‌های شهادت‌طلبانه و تعداد افراد زخمی شده صهیونیست در نتیجه عملیات در کرانه باختری و داخل سرزمین‌های اشغالی نیز کاهش پیدا کرد. در عین حال در عرصه داخلی فلسطین تحولاتی به وقوع پیوسته که می تواند اقدامات جدیدی را در پی داشته باشد. ادامه شکاف میان طرف‌های فلسطینی و افزایش تنش بین آنها تا گسترش مطالبات برای از سرگیری روند سیاسی از جمله این تحولات است.

در عرصه تحولات سیاسی،  دونالد ترامپ به اجرای معامله نهایی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تمایل دارد. با این وجود تیم وی به ریاست جارد کوشنر داماد ترامپ و جیسون گرینبلات هیچ دستاورد قابل توجهی تا پایان سال ۲۰۱۷ نداشته اند. به نظر می‌رسد تردیدهایی در کابینه ترامپ در رابطه با احتمال ادامه مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل دائمی و تحقق معامله نهایی میان دو طرف وجود دارد.

اعلام ترامپ مبنی بر پایتختی قدس برای اسرائیل باعث شده مواضعی از سوی فلسطینی‌ها مبنی بر توقف روند سیاسی و عدم پذیرش آمریکا به عنوان یک میانجی بی‌طرف مطرح شود.

جامعه صهیونیستی؛ افراط، اختلاف و فساد

این گزارش راهبردی از مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان می کند که در عرصه داخلی اسرائیل اختلافاتی در رابطه با اذعان به ارزش‌های قومی یهود و ارزش های دموکراتیک و لیبرالیستی وجود دارد. این اختلافات رژیم صهیونیستی را در برابر چالش حفظ خود به عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک قرار داده است. هر نوع تصمیم گیری تجاوز طلبانه کابینه می تواند رویکرد دموکراتیک ادعا شده از سوی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده و به مواضع سنتی و حساس میان بخش های مختلف حاکمیت ضربه بزند. این اتفاقات می‌توانند کشمکش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی را افزایش دهند.

همچنین ورود به رویکردهای افراط گرایانه در داخل جامعه صهیونیستی، احساس به وجود شکاف داخلی بیشتر را افزایش می‌دهد. حاکمیت اسرائیل همچنان تلاشی برای کاهش این اختلافات از خود نشان نمی دهد، بلکه برعکس، زبانه‌های این آتش را تندتر می کند. سایت‌های اجتماعی حملات شدید ضد اعضای کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ارتش اسرائیل و طرف های امنیتی دیگر مطرح کرده و اعتراضات گسترده ای در تصمیمات بخش‌های قضایی در عرصه های مختلف به وقوع پیوسته است. همچنین تنش های روز افزون میان افکار عمومی یهودیان و عرب‌های مسلمان در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز همچنان متوقف نشده است.

به این ترتیب انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ بحران‌های سیاسی جدید و تنش‌های اساسی در تشکیل بازدارندگی و قدرت جامعه صهیونیستی ادامه داشته باشد.

بخش دوم: تنش‌ها و مشکلات رژیم صهیونیستی

این گزارش صهیونیستی در بخش مربوط به تنش ها و مشکلات رژیم صهیونیستی مدعی است که اسرائیل طی دهه اخیر موفق شده خود را به خوبی با واقعیت‌های متغیر منطقه خاورمیانه همراه ساخته و قدرت نظامی و سیاسی خود را افزایش دهد.

گزارش مذکور تنش های فراروی رژیم صهیونیستی در عرصه راهبردی را در موارد زیر بر شمرده است:

چالش جنگ بین جنگ‌ها با محور ایرانی در جبهه شمالی

همزمان با کاهش شدت درگیری‌ها در بخش های مختلف سوریه به نظر می‌رسد مرحله جدیدی از تقویت حضور نظامی ایران در منطقه نزدیک به مرزهای سرزمین های اشغالی به وجود آمده است. به این ترتیب چالش اساسی که فراروی رژیم صهیونیستی طی سال‌های آینده قرار گرفته تقابل با ایجاد قدرت عملیاتی و تکنولوژیکی ایران و متحدانش در سوریه و لبنان ضمن تمرکز و ساختارهای بی سابقه این رویکرد است. رژیم صهیونیستی طی دهه اخیر فعالیت های زیادی را برای جلوگیری از گسترش توان حزب الله لبنان به کار گرفته و این موضوع بدون واکنش جدی طرف مقابل مواجه شده است.

اما در حال حاضر این رژیم مجبور خواهد بود توان عملیاتی و تکنولوژی خود را برای چالشی گسترده ترشامل عناصر قدرت در جبهه شمالی شامل ایران و سوریه و حزب الله لبنان مهیا کنند. در این شرایط رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که برای کوتاه مدت و از طریق مشخص کردن خطوط موجودیت نظامی و قواعد بازی در بستر جدید و اقدام به فعالیت های نظامی و تبلیغاتی در برابر دشمنان خود بایستد.

چالش جنگ اول شمال و جنگ سوم لبنان

نه رژیم صهیونیستی و نه حزب الله لبنان به دنبال آغاز جنگ جدید نیستند، با این وجود این گزارش صهیونیستی مدعی است که فعالیت‌های رژیم صهیونیستی با هدف ضربه زدن به توسعه قدرت ایران و تقویت موقعیت این کشور در سوریه در کنار پایان یافتن ماموریت حزب الله برای نجات سوریه می تواند باعث تنش در مناسبات و تحولات مرزها شده و باعث آغاز «جنگ اول جبهه شمال» شود که دیگر ضرورتاً منحصر به لبنان نخواهد بود. احتمالاً باید اینگونه فرض کرد که جنگ مذکور به عرصه‌های گسترده تری شامل جنگ با نیروهای ایرانی و متحدان آن در سوریه نیز کشیده شود و چه بسا ارتش سوریه نیز وارد درگیری‌ها شود. ممکن است چنین جنگی در نتیجه تقابل یا درگیری با جنبش حماس در جبهه جنوبی نیز آغاز شود.

تمامی این موارد باعث می شود که جنگ احتمالی آینده گسترده ترین جنگی باشد که اسرائیل تاکنون به خود دیده است، بر این اساس، گزارش صهیونیستی مذکور تاکید می‌کند که اسرائیل باید بر اساس اولویت های راهبردی و عملیاتی خود فعالیت کرده و تلاش کند جنگ مذکور ضد طرف‌های متخاصم در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی یعنی ایران و حزب الله و سوریه و موجودیت نظامی روسیه در سوریه را مدیریت کنند.

اسرائیل باید خود را برای سه سناریوی جنگی احتمالی در جبهه شمالی آماده کند:

۱- جنگ با لبنان

۲- جنگ مشترک با سوریه و لبنان که شامل عناصر ایرانی و شیعی فعال در لبنان نیز می شود.

۳- جنگ مشترک با سوریه و لبنان که شامل مداخله ایران نیز می‌شود.

رژیم صهیونیستی توضیح داده است که قواعد جنگ جدید متفاوت از جنگ سال ۲۰۰۶ خواهد بود، چرا که حزب الله و لبنان امروز یک رژیم سیاسی و نظامی واحد هستند و قواعد مدیریت جنگ و گزینش اهداف بر اساس فضای موجود در زمان حمله خواهد بود. این ادعای گزارش صهیونیستی در حالی است که رژیم اسرائیل در جنگ ۲۰۰۶ نیز از هیچ تلاشی برای تخریب و موشک باران زیرساخت‌های اقتصادی و سیاسی لبنان فروگذار نکرده و جنگ را تنها منحصر به اهداف وابسته به حزب الله قرار نداده بود.

رژیم صهیونیستی همچنین خود را باید برای شرایط جدید میدانی و تسلیحاتی که در نزد دشمنان این رژیم وجود دارد و آن‌ها طی سالهای اخیر موفق به دستیابی به این سلاح‌ها شده اند، آماده کند. از جمله این تسلیحات می‌توان به موشک های بالستیک و سامانه های دفاع هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های زمین به دریا و یگانهایی اشاره کرد که ماموریت اصلی آنها تلاش برای اشغال شهرک‌های صهیونیست نشین واقع در شمال فلسطین اشغالی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.