محسن فرهادی درباره مهم‌ترین نیازهای بهداشتی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نیازهای این مناطق توالت و حمام بهداشتی است و این موارد هنوز تکمیل نشده است؛ چراکه بهسازی آنها با توجه به شرایط جوی سخت بوده است. علاوه بر آن در بعضی نقاط هنوز دفع غیربهداشتی فاضلاب وجود دارد و پسماندهای خانگی در برخی مناطق شهری و روستایی پخش هستند. هنوز نیز برخی قسمت‌ها در این مناطق نیاز به تسطیح، شن‌ریزی و کف‌سازی دارند.

وی افزود: برای جمع آوری زباله‌ها و پسماندها نیاز به مخازن بیشتری داریم. جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ناشی از زلزله و تسطیح مخروبه‌ها نیز باید ادامه پیدا کند. فعلا به دلیل سردی هوا مشکلات بهداشتی زیادی نداریم، اما دستگاه‌ها باید کاری کنند که تا پایان سال تمام مشکلات بهداشت محیطی این مناطق برطرف شود؛ چون با شروع فصل گرما عوارض اقدامات غیربهداشتی تشدید می‌شود. تا الان نگرانی خاصی وجود نداشته است، اما در این فصول امکان بروز تمام بیماری‌های ناشی از دفع غیربهداشتی فاضلاب، رشد حشرات و جوندگان و بیماری‌های واگیر مرتبط وجود دارد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: تیم‌های عملیاتی بهداشت محیط از ۲۱ آبان ماه که زلزله اتفاق افتاد با هدف ارائه خدمات بهداشت محیط و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر منتقله از آب و غذا به این مناطق اعزام شدند. تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار خانواده در ۸۶ روستا و شش شهر بزرگ کرمانشاه تحت پوشش خدمات این نیروها قرار گرفته‌اند.

فرهادی با اشاره به تلاش نیروهای بهداشت محیط برای تامین آب سالم در این مناطق، بیان کرد: برای تامین آب سالم لازم بود کدورت آب و کلرسنجی انجام شود؛ به همین منظور ۱۶۲۷۹ منبع توزیع آب شرب کنترل شدند و از ۱۳۳۹ منبع نمونه آزمایشگاهی گرفته شد. از این تعداد ۱۰۷۴ مورد مشکلی نداشته‌اند و برای سایر منابع، مداخلاتی مانند کلرزنی و ... انجام شد. تاکنون حدود ۱۰۹۰۸ مورد کنترل توزیع غذا صورت گرفته‌است و بیش از ۱۸ تن مواد غذایی که می‌توانست منجر به مسمومیت و بیماری شود، معدوم شده‌است. نگهداری نامناسب و تاریخ مصرف گذشته بودن از جمله دلایل معدوم این موادغذایی بود.

به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، کنترل پسماندها، نظارت بر دفع بهداشتی و فضولات دامی و سرویس‌های بهداشتی در دستور کار نیروهای بهداشت محیط در مناطق زلزله قرار دارد.

فرهادی ادامه داد: تاکنون ۸۶۸۸۶ مورد مشکل توالت در این مناطق برطرف شده و بر بهسازی، بازسازی و احداث ۱۱۰۷ چشمه توالت نظارت شده است. علاوه بر آن، بازسازی ۶۵۳ باب حمام و کنترل و گندزدایی سطوح سرویس‌های بهداشتی نیز انجام شده است. علاوه بر آن ۱۷۷۶۴۵ مترمربع سم پاشی و ۵۴۰ مترمربع طعمه‌گذاری برای از بین بردن جوندگان و موش انجام شده است؛ چراکه معمولا در این شرایط به دلیل در دسترس بودن پسماندها، آمار جوندگان افزایش می‌یابد.

وی همچنین از ارائه آموزش‌های بهداشتی در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلان غرب و سرپل ذهاب برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری «لیشمانیوز» پوستی خبر داد و گفت: در این مناطق بر نخاله‌های ساختمانی نیز نظارت می‌شود؛ این مناطق می‌توانند منشاء وجود پشه باشند. علاوه بر آن پساب ناشی از شست‌وشو در مجاورت کمپ‌ها کنترل می‌شود. نظارت بر کانال‌های آب سطحی و رفع انسداد آنها و تسطیح و لانه کوبی جوندگان و طعمه گذاری نیز بخش دیگری از فعالیت‌های نیروهای بهداشت محیط در این مناطق است.

فرهادی با بیان اینکه کنترل بهداشت محیط در مدارس نیز انجام می‌شود، افزود: کانکس‌ها نیز از نظر ایمنی و فوندانسیون تحت کنترل قرار می‌گیرند. بر توزیع مناسب و به اندازه مخازن و کیسه‌های زباله نیز به صورت کلی نظارت می‌شود. نیروهای بهداشت محیط سم‌پاشی و گندزدایی را برای کانون‌های خطر به طور مستمر انجام می‌دهند. انجام این خدمات همچنان توسط گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.