سلام امینی درباره بودجه‌ سال آینده اظهار کرد: با تصویب کلیات بودجه، ۳۰ هزار میلیارد ریال به ارتقای شاخص استان‌ها در امر دارایی سرمایه‌ای اختصاص داده شد و از سوی دیگر بودجه بنیاد شهید و آموزش و پرورش به حالت ملی برگشت.

وی با بیان اینکه ۵ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه شد و رقم آن به ۴۰ هزار میلیارد رسید و یارانه دهک‌های پایین جامعه همچنان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ساکنان روستاها و ساکنان حاشیه‌ی شهرها برقرار است، تصریح کرد: قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه ما در مقوله اخیر اهتمام به معیشت قشر آسیب‌پذیر جامعه بود و برای تحقق آن نسبت به اصلاحیه کلیات بودجه پافشاری کردیم. چرا که نباید اجازه دهیم شکاف طبقاتی دهک‌های پایین و بالا افزایش یابد.

امینی گفت: بودجه آموزش و پرورش همواره پاشنه آشیل بودجه کشور بوده است و طی بودجه ریزی های گذشته مدام با کسر بودجه مواجه بوده است، لذا توجه ویژه به حقوق، مزایا و پاداش فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی را در اولویت اصلاحات بودجه‌ای قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه تعمیق در بودجه خاص سازمان بنیادشهید و همچنین نگاه کوتاه مدت و بلندمدت بودجه ای به استان های کم برخوردار با هدف توسعه متوازن و پایدار، از راهبردهای اصلی ما در اصلاحات بودجه سال ۹۷ بود، گفت: بخش مهی از درآمدهای دولت را واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یا درآمد حاصل از فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی می‌توان عنوان کرد و بر اساس احکام قانون برنامه ششم توسعه سهم دولت و استان‌ها از عواید نفتی ۵۳/۵ درصد صندوق توسعه ملی ۳۲ درصد و وزارت نفت ۱۴/۵درصد است.

نمابنده ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این میزان درآمد بر اساس نفت ۵۵ دلاری و دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه شده و بر این اساس منابع نفتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به میزان ۱۰۷ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که این رقم نسبت به قانون بودجه سال قبل کاهش ۱۱ درصدی و نسبت به لایحه سال قبل کاهش ۶/ ۸ درصدی را ثبت کرده است. بنابراین دولت قصد دارد سهم درآمدهای نفتی را در بودجه کاهش دهد.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۹۷ درآمد دولت از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ۱۰۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کمتر از درآمد نفتی سال ۹۶ است، گفت: این میزان معادل کمتر از  ۳۰ درصد بودجه عمومی سال ۹۷ از حیث منابع است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.