محمد بن عبدالرحمن الثانی وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه‌ای با موسسه «امریکن اینترپرایز» درباره رابطه کشورش با ایران صحبت کرد.

وی در این باره افزود: «باید جغرافیای منطقه را در نظر بگیریم. ما فقط یک مرز زمینی با عربستان داریم  که آن هم مسدود شده است.»

محمد بن عبدالرحمن الثانی تصریح کرد: «در شرق خود امارات را داریم و در سمت دیگر بحرین را داریم. ایران تنها مسیر ما در شمال است. قطر با ایران مرز مشترک و بزرگترین میدان گازی مشترک را دارد. بنابراین عادی است که این روابط را داشته باشیم.

 وزیر امور خارجه قطر گفت: «پس از محاصره، ایران تنها مسیر پرواز، تردد و انتقال مواد غذایی، اقلام و دارو به قطر بود. ما هیچ دسترسی دیگری برای انتقال اقلام خود نداریم. این بدان معنی نیست که ما با سیاست‌های ایران موافق هستیم یا به این کشور نزدیک‌تر شده‌ایم، این مسئله هرگز برای ما مطرح نبوده است.»

 الثانی با تمایز قائل شدن بین روابط اقتصادی و روابط سیاسی بیان داشت:  ما از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنیم و در عرصه سیاسی با سیاست‌های ایران در بسیاری از موارد اختلاف نظر داریم.»

وی با بیان اینکه قطر در برخی مسائل منطقه ای با ایران اختلاف دارد، گفت: «هر چند اختلافاتی با ایران داریم، اما راه پیشرفت در این مسائل، از طریق درگیری و میدان نبرد نیست، ما با هم در یک منطقه زندگی می‌کنیم و هرکداممان باید درک کنیم که باید به حاکمیت یکدیگر احترام بگذاریم، باید بر اصول اساسی امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز توافق داشته باشیم و هیچ‌یک در امور داخلی دیگری دخالت نکند و هیچ‌ کشوری علیه کشور دیگر اقدامات خصومت‌آمیز انجام ندهد. ما معتقد به گفت‌وگو هستیم و اعتقاد داریم که باید کانال‌های گفت‌وگو را باز نگه داشت.»

دیپلمات قطری تأکید کرد: «تنها راه حل، راه حل سیاسی است. هیچ‌یک از درگیری‌های منطقه راه حل نظامی ندارند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.