مسعود کرباسیان که در ادامه برنامه های سفر خود به شهرستان های بم و نرماشیر  در جلسه مشترک شورای اداری شهرستان های مذکور سخن می گفت، در پاسخ به سوالی اظهار داشت: رییس سازمان برنامه و بودجه، دوشنبه شب همین هفته، در جلسه ای در خدمت رییس جمهور و با حضور استاندار کرمان، گزارشی از دست آوردهای سفر آقای روحانی به این استان را قرائت کرد که حاکی از آن بود که ۸۰ درصد تعهدات سفر پیشین تا کنون به انجام رسیده و مابقی هم در حال اجرا است، ضمن اینکه کارهای جدیدی هم در حال انجام است که قبلا تعهد نشده بود. 

وی گفت: یکی از پروژه های بزرگی که که سالها همه به دنبالش بودند و از جمله برنامه های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز محسوب میشد، رساندن آب به مناطق مرکزی کشور بود و امروز با این خبر خوب مواجه هستیم که این رویا حداکثر تا ۲ سال دیگر جامه عمل خواهد پوشید و از جمله معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شرب کرمان با سرمایه گذاری بخش صنعتی، بانک ها و مقداری هم دولت، از طریق دریا تامین خواهد شد.

وی یکی دیگر از پروژه های مهم دیگر کشور که در استان کرمان اجرایی شده است را، تاسیس نیروگاه تولید برق خورشیدی با ظرفیت ۲۰ مگا وات است که در حال حاضر در استان کرمان به وسیله سرمایه گذار خارجی در حال انجام است.

کرباسیان یکی دیگر از افتخارات و برتری های استان کرمان را توانایی در جذب بخش عمده ای از خط اعتباری خارجی کشور به خود عنوان کرد و گفت: بنا بر آمار، در حال حاضر از مجموع خطوط اعتباری خارجی قطعی جذب شده توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، استان کرمان با معادل هشت میلیارد دلار آن توسط استان کرمان جذب شده که خوشبختانه بخش عمده آن هم در دست بخش خصوصی است.

وی افزود: تازه این جدا از حدود ۱.۲میلیارد دلاری است که از قبل و در قالب هفت پروژه در کرمان در حال اجرا بود و نیز ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی که مستقیم جذب این استان شده است.

وزیراقتصاد با اشاره به یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه در خصوص انتشار اوراق و اسناد مختلف از سوی خزانه نیز اظهار داشت: در ارتباط با اوراق مزبور جدای از آنکه گره گشای بسیاری از طرح های توسعه ای دولت بود باید به این نکته نیز توجه شود که به واسطه گشایش ناشی از انتشار این اوراق، میزان سرمایه گذاری در کشور، نزدیک به ۷۰ درصد، بیش از سال گذشته رخ داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خبر خوش دیگری که در ارتباط با اقتصاد کلان کشور قابل طرح است، اینکه تراز صادرات غیر نفتی که در شش ماهه اول امسال در برابر واردات منفی بود، در حاضر مثبت شده و روند صعودی دارد.

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به یکی از دغدغه های طرح شده در جلسه در خصوص خرید تضمینی خرما، با بیان اینکه خرید تضمینی خرما از کشاورزان شرق استان کرمان تداوم خواهد یافت، اظهار داشت: موضوعی که در این ارتباط به ذهن میرسد این است که اگر خرما مثل سایر محصولات در بورس کالا عرضه شود، دیگر شاید اصلا نیازی به خرید تضمینی آن وجود نداشته باشد.

وی سپس از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار خواست هر چه سریع تر مقدمات عرضه محصول خرما در بورس کالا را فراهم آورند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.