رویترز گزارش داد، «تام شانون» نفر سوم وزارت خارجه آمریکا و معاون سیاسی وزیر خارجه، روز پنجشنبه از مقام خود کناره‌گیری کرد و گفت خود را بازنشسته می‌کند.

تام شانون، ۶۰ ساله است و بیش از ۳۴ سال در وزارت خارجه آمریکا خدمت کرده است.شانون در شماری از مذاکرت و پروژه‌های پیچیده دیپلماسی از جمله رسیدن به توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران، حضور فعال داشته است.

او در پیام خود نوشته است: «تصمیم من شخصی و بر اساس تمایلم برای گذارندن وقت بیشتر با خانواده است.»

گزارش شده که روز پنجشنبه و پس از آگاه کردن «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، شانون تصمیم خود را به کارکنان وزارت خارجه اعلام کرده است.

در یک سال گذشته شماری از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه آمریکا از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. تام شانون، رفتاری خونسرد و کارآمدی‌های زیادی داشته و برای حل مشکلات پیچیده سیاست خارجی، یکی از انتخاب‌های دائم بوده است.

او در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به عنوان سفیر آمریکا در برزیل فعالیت کرده و مسئولیت‌های دیپلماتیک دیگری در گابن، کامرون و ژوهانسبورگ داشته است.

در سال ۲۰۱۵ و در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما»، از او خواسته شد روابط تندی را که با «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا وجود داشت بهبود بخشد.

رکس تیلرسون در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به ادعاها در مورد این که وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ، خالی از نیروهای کارآمد شده اعتراض کرد و گفت همه چیز خوب کار می‌کند. این در حالی است که دیپلمات‌های باسابقه چون«نیکولاس برنز» و «رایان کراکر» انتقاد جدی به عملکرد وزارت خارجه آمریکا دارند.

تام شانون در پیام خود گفته تا زمانی که جانشین او معرفی شود، در این مسئولیت می‌ماند تا جریان تغییر در آرامش صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.