«گاردین» نوشت: رژیم صهیونیستی در حال توسعه مکان‌های گردشگری و باستان‌شناسی است تا ساخت و سازهای غیرقانونی خود در اراضی فلسطینی‌ها در نزدیکی بیت‌المقدس را قانونی جلوه دهد. نماینده اتحادیه اروپا در این شهر، به رژیم اشغالگر قدس در این مورد هشدار داد.

طبق گزارشی که به دست «گاردین» رسیده، پروژه‌های ساختمانی در بیت‌المقدس شرقی که از سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیلی‌ها درآمده، به عنوان ابزاری سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از سکونت آن‌ها در این منطقه از لحاظ تاریخی حمایت شود.

در این گزارش به پروژه‌های حفاری در قلب مناطق عرب‌نشین، راه‌اندازی قریب‌الوقوع قطار کابلی و ساخت پارک‌های ملی اشاره شده است.

در این خبر همچنین آمده است که آینده روشنی در انتظار این منطقه نخواهد بود و وضعیت این شهر از لحاظ صلح و آرامش رو به وخامت است.

این روند به حاشیه‌نشین‌تر شدن فلسطینی‌های مقیم بیت‌المقدس که ۳۷ درصد ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند، می‌انجامد. تاکنون ۱۳۰ ساختمان در این شهر تخریب شده و ۲۲۸ تن بی‌خانمان شده‌اند.

براساس این گزارش، اورشلیم که زمانی مرکز اقتصادی، شهری و تجاری فلسطینیان محسوب می‌شد،‌ مدت‌هاست نقش کلیدی خود را برای این مردم از دست داده است.

توسعه فعالیت‌های باستان‌شناسی و گردشگری که توسط نهادهای دولتی اسرائیل و سرمایه‌داران خصوصی در بیت‌المقدس انجام می‌شود، از لحاظ تاریخی حضور یهودیان در این منطقه و سپس گسترش فرهنگ و دین آن‌ها را توجیه می‌کند. یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها «شهر داوود» ـ پارک باستان‌شناسی دولتی ـ‌ است که در آن تورهایی برای بازدید از باقی‌مانده شهر کهن اورشلیم برگزار می‌شود.

در این گزارش همچنین نوشته شده که فلسطینیان ساکن سلوان و بیت‌المقدس شرقی تحت کنترل شدید اسرائیلی‌ها هستند و این منطقه وضعیت پرتنشی را می‌گذارند.

اخیرا کابینه رژیم صهیونیستی طرح راه‌اندازی قطاری کابلی را تایید کرده که بیت‌المقدس غربی را به اورشلیم متصل میکند.

پیش‌بینی می‌شود این قطار که قابلیت جابجایی ۳۰۰۰ نفر در هر ساعت را دارد، سال ۲۰۲۰ افتتاح شود. این طرح بحث‌برانگیز کمک شایانی به پروژه اقامت‌گاه‌های توریستی که مدنظر دولت اشغالگر قدس است، ‌خواهد کرد. مرحله بعدی این پروژه، دسترسی مسافران این قطار به بیت‌المقدس شرقی است.

در این گزارش آمده است: منتقدان مدعی هستند این پروژه سایت‌های میراث جهانی بیت‌المقدس را به پارک‌های موضوعی تبدیل می‌کند، در حالی که فلسطینی‌های بومی این منطقه از این جریان غایب هستند و نقش بازدیدکننده به آن‌ها داده خواهد شد.

علاوه بر این، دیپلمات اتحادیه اروپا هشدار داده پروژه قطار کابلی ممکن است به وخامت اوضاع امنیتی منجر شود چرا که تنها ۱۳۰ متر با حرم قدس شریف فاصله دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.