به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، ری‌ یونگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی از سازمان ملل خواست نسبت به «بازی خطرناک آمریکا در ملتهب کردن وضعیت در داخل و اطراف شبه جزیره کره و کشاندن جهان به فاجعه احتمالی جنگ اتمی» ساکت نماند.

ری یونگ هو در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از وی تقاضا کرد تا نسبت به متوقف کردن روند استقرار تجهیزات نظامی آمریکا و مانورهای نظامی آتی این کشور در منطقه تلاش کند.

ری هشدار داد که اقدام‌های نظامی آمریکا،‌ هدفشان تحریک به یک جنگ هسته‌ای هستند و این اقدامات عامل تضعیف روند بهبود روابط دو کره و کاهش تنش‌ها میان آن‌ها به حساب می‌آیند.

این مقام حکومت کره شمالی در عین حال مقام‌های آمریکایی را متهم کرد به این که «آراء عمومی را گمراه می‌کنند» تا مردم اعتقاد پیدا کنند که مذاکرات جدید بین دو کره صرفا نتیجه شدیدترین فشارها و تحریم‌های اعمال شده علیه کشور ما بوده است.

وی افزود: این در حالی است که این تحول چشم‌گیر به نفع صلح و ثبات در شبه جزیره کره که تا چند وقت پیش در آستانه یک جنگ قرار داشت، کاملا به لطف عشق نجیبانه رهبر محترم ما کیم جونگ اون به ملت به وجود آمده است.

این در حالی است که اخیرا در نتیجه مذاکراتی که دو کره انجام دادند، قرار شده صدها مقام،‌ ورزشکار،‌ هنرمند، خبرنگار و گروه‌های تشویق‌گر از کشور کره شمالی به منظور شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی به این کشور اعزام شوند و گروهی از قهرمانان ورزشی هر دو کشور در مراسم افتتاحیه زیر یک پرچم واحد رژه بروند.

ری از شورای امنیت سازمان ملل خواست، مساله استقبال از فرآیند بهبود روابط دو کره و مایوس کردن تلاش کشورهای همسایه برای اخلال در این فرآیند را مورد بحث قرار دهد.

ری همچنین ادامه داد، ارتش آمریکا «عمدا» تلاش دارد وضعیت در داخل و اطراف شبه جزیره کره را از طریق استقرار نیروهای نظامی شامل گروه‌های رزمی ناوهای هواپیمابر با هدف «حمله پیشگیرانه» در نزدیک کره شمالی آن هم همزمان با تداوم پیمودن مسیر صلح از سوی دو کره مجددا متشنج و ملتهب کند.

وی افزود: این فاکتور اصلی است که جلوی پیشرفت فرآیند آشتی دو کره را گرفته و وضعیت شبه جزیره کره را به یک مرحله غیر قابل پیش‌بینی خطرناک می‌کشاند.

او تاکید کرد: هر زمان که رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی اتفاق بیفتد که البته مطابق با اعلام آمریکا بلافاصله بعد از بازی‌های المپیک خواهد بود، صلح و امنیت در شبه جزیره کره به شدت تهدید خواهد شد و بی اعتمادی و رویارویی میان دو کره به بیشترین میزان خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.