پنتاگون روز جمعه نسخه نهایی سند «بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا» را که جایگاه سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیتی آمریکا را مشخص می‌کند، منتشر کرد.

 

پیش‌ از این، روز پنجشنبه رسانه‌ها پیش‌نویسی از این سند را منتشر کرده‌ بودند.

 

به نوشته دیفنس‌نیوز، دولت آمریکا در سند جدید برای اولین بار آمادگی‌اش را برای تغییر در زرادخانه هسته‌ای خود اعلام کرده است. 

 

مطابق این گزارش، سند «بررسی وضعیت هسته‌ای» تا اندازه زیادی مسیر ترسیم‌شده در سند سال ۲۰۱۰ دولت اوباما را ادامه می‌دهد. در آن از پروژه‌های نوسازی هسته‌ای آمریکا استقبال شده است. 

 

اما از طرف دیگر، ندیدن تفاوت‌های آشکاری که این سند با نسخه سال ۲۰۱۰ دارد هم دشوار خواهد بود. در حالی که در دکترین ۸ سال پیش بر کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا تأکید شده بود، دولت ترامپ ضرورت افزایش توانمندی‌های هسته‌ای را به منظور رقابت با روسیه مورد توجه قرار داده است. 

 

با آنکه سند ۲۰۱۸ حاوی بخش‌هایی جداگانه درباره کره شمالی، چین و ایران است، تمرکز اصلی آن به وضوح روی روسیه و ضرورت توازن قدرت با این کشور است. 

 

«دونالد ترامپ» در بیانیه‌ای درباره دکترین جدید هسته‌ای خود آورده است:

 

«این نتیجه‌گیری‌ها بر ارزیابی‌های واقع‌گرایانه از فضای امنیتی جهان، ضرورت جلوگیری از استفاده از مخرب‌ترین سلاح‌های روی زمین و تعهد دیرپای ملت ما بر عدم اشاعه هسته‌ای استوارند.»

 

در این بیانیه آمده است: «در دهه گذشته، علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای کاهش نقش و تعداد سلاح‌های هسته‌ای، سایر کشورهای هسته‌ای ذخائر خودشان را افزایش دادند، اهمیت سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیتی خودشان را برجسته کردند و در برخی موارد، سیاست توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خودشان برای تهدید کشورهای دیگر را دنبال کردند.»  

 

سند جدید هم همانند نسخه پیش‌نویس آستانه پاسخ هسته‌ای آمریکا به «تهدیدهای امنیتی» را پایین آورده است. 

 

در حالی که روسای جمهور قبلی آمریکا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را تنها به زمان استفاده کشورهای رقیب از سلاح‌های کشتار جمعی برای کشتار انبوهی از غیرنظامیان محدود می‌کرد، در سند جدید برای اولین بار خواسته شده به «حملات راهبردی غیرهسته‌ای» پاسخ هسته‌ای داده شود.  

 

به عبارت دیگر آمریکا ممکن است از این پس برای تهدیدهایی مانند حمله سایبری به مراکز فرماندهی هسته‌ای یا زیرساخت‌های شهری، اعم از شبکه برق یا سامانه کنترل ترافیک هوایی پاسخ با سلاح‌های هسته‌ای را در نظر بگیرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.