رویترز گزارش داد، رکس تیلرسون که تور سفرهایش به پنج کشور آمریکای لاتین را آغاز کرده در اظهارات مناقشه برانگیزی قبل از آغاز سفر در شهر تگزاس از سیاست خارجی قرن ۱۹ آمریکا در آمریکای لاتین دفاع کرده و گفت ارتش ونزوئلا باید اقدام به "مدیریت یک انتقال قدرت صلح آمیز" در این کشور کند.

هم نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و هم وزیر دفاع دولت او این اظهارنظرها را محکوم کردند و حتی مکزیک نیز که هم‌پیمان دولت ونزوئلا نیست تصریح کرد که از راه حل غیرصلح آمیز در این کشور آمریکای جنوبی که دچار بحران اقتصادی شده، حمایت نمی‌کند.

هم‌زمان لوئیز ویدگارای، وزیر امور خارجه مکزیک گفت: مکزیک در هیچ موردی از گزینه‌هایی که دربردارنده استفاده از خشونت چه از جانب داخل و چه از جانب خارج برای حل مساله ونزوئلا باشد، حمایت نخواهد کرد.

او در کنفرانس خبری با تیلرسون و کریستیا فیریلند، همتای کانادایی او گفت: باید خود ونزوئلایی‌ها یک مسیر صلح آمیز و یک راه حل صلح آمیز برای این بحران پیدا کنند.

تیلرسون در سفر مکزیک خود اشاره‌ای به اقدام نظامی نکرد اما از مادورو خواست مجددا پارلمان ونزوئلا را احیا کرده و انتخابات "آزاد و عادلانه" برگزار کند.

در همین حال ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا، واشنگتن را متهم به تلاش برای تضعیف دموکراسی در آمریکای لاتین و بازگشت به روزهای امپریالیسم‌ کرده و در مصاحبه تلویزیونی تیلرسون را مورد حمله قرار داد.

پادرینو گفت: هدف از تور سفرهای تیلرسون به آمریکای لاتین که علاوه بر مکزیک شامل آرژانتین، کلمبیا، پرو و جامائیکا می‌شود این است که یک مداخله منطقه‌ای علیه دولت سوسیالست ونزوئلا را تحریک کند.

وی افزود: نیروهای مسلح ونزوئلا به شدت این اظهارات تاسف برانگیز را که به مثابه یک اقدام شرورانه در مداخله است محکوم می‌کند.

مادورو نیز در یک تجمع سیاسی گفت: تسلیم اظهارنظرهای تیلرسون نخواهد شد.

او اظهار داشت: ما تسلیم نخواهیم شد. آنها هنوز نفهمیده‌اند که ما از چه چیزی ساخته شده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.