سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: نظر دولت ترکیه بر آن است که به هر طریق ممکن منابع ارزی خود را تقویت کرده و به سرمایه داران حوزه کشورهای عربی بالاخص به کشورهایی که بهار عرب را پشت سرگذاشته اند در باغ سبز نشان دهد.

وی ادامه داد: دولت ترکیه به آن گروه از سرمایه گذارانی که دو میلیون دلار در صنایع، کشاورزی و یا امور تجاری ترکیه سرمایه گذاری کنند تابعیت می دهد از سوی دیگر هرکس به ارزش یک میلیون دلار خانه و یا املاک خریداری کند به شرط ارائه سند مالکیت تابعیت دریافت می‌کند که این امر هم می‌تواند در بحران فروش املاک گران قیمت مفید واقع شود و از طرفی باعث جذب سرمایه شود.

مدیر مرکز پژوهش و مطالعات ایران و ترکیه افزود: طبق این مصوبه هر یک از سرمایه گذارانی که ۱۰۰ نفر نیروی کار جذب کند که به تایید وزارت کار و تامین اجتماعی برسد و ایجاد اشتغال کند تابعیت داده می‌شود و نیز به افرادی که سه میلیون دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کرده و یا سه میلیون دلار در بانک های ترکیه پس انداز نمایند تابعیت داده می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: دولت ترکیه با این روش‌ها درصدد جذب سرمایه داران کشورهای منطقه و صاحبان صنایع و جلب پول های بلااستفاده در منطقه است. چند پیش نیز دولت ترکیه با دادن اجازه خرید املاک توسط اتباع خارجی علاوه بر ایجاد رونق در صنعت ساختمان منابع ارزی خود را تقویت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.