منصور مجاوری در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته با موضوع بودجه آموزش و پرورش روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: اگر نگاهی به وضعیت بودجه آموزش و پرورش طی ۲۰سال گذشته بیاندازیم، یک حرکت سینوسی را مشاهده می‌کنیم که لازم است نهادهای برنامه ریز و کارشناسان امر بررسی کنند چرا چنین اتفاقی رخ داده است، آن هم برای دستگاهی که اهمیتش بر هیچ کس پوشیده نیست؟.

 

وی علل کسری بودجه را برشمرد و اظهار کرد: کسری بودجه چند عامل دارد. علت نخست این است که شاید برآورد و پیشنهاد اولیه اشتباه باشد و یا سازمان برنامه نتواند برآورد ما را تامین کند. دوم قوانینی است که در طول سال مالی در مجلس و بدون پیش بینی بودجه مصوب می‌شود که از جمله آنها می‌توان به استخدام و بکارگیری نیرو و طرح های مشوق اشاره کرد؛ به هرحال ملزم به اجرای قانون هستیم و وقتی این طرح ها تصویب می‌شوند باید آنها را اجرا کنیم.

 

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال اکنون بحث استخدام حق التدریسی ها که سالها در بدترین شرایط خدمت کرده‌اند مطرح است که به علت کمبود منابع نمی‌توانیم آنها را استخدام کنیم. عامل سوم عدم تحقق برخی تبصره‌های قانونی است نظیر تبصره‌ ۲۴ بودجه سال ۹۴ که یک ریال آن محقق نشد. سال گذشته نیز تبصره‌ای در بودجه ۹۶، برای تامین ۳۰۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت تصویب شد که با هزار سختی و مکافات ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن را دادند. وقتی اعتبارات پیش بینی شده در تبصره‌ها محقق نمی‌شود بودجه به مشکل می‌خورد.

 

مجاوری عامل چهارم کسری بودجه را باورهای غلط درباره آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: بر خلاف برخی اظهارات، ۴۰۰شاخص در توزیع بودجه داریم و  بر اساس انواع پارامترها ضریب محرومیت و برخورداری  برای استان ها تعیین شده است.

 

وی افزود: هنوز جایگاه آموزش و پرورش به عنوان  اصلی‌ترین دستگاه شناخته نشده و باور برنامه‌ریزان در برخی زمان‌ها بر اساس تفکر صحیح آموزشی نیست و آموزش و پرورش را دستگاه هزینه‌ای می‌دانند، در حالی که معلمان نسل آینده کشور را پرورش می‌دهند و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود اوضاع خوب نمی‌شود.

 

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هفته گذشته نماینده مجلسی به خود اجازه داد سخنان سخیفی به یکی از محترم ترین وزراء بگوید که بی‌احترامی به یک میلیون معلم است.

مجاوری به عدم تخصیص کامل بودجه نیز اشاره کرد و گفت: تا این لحظه یک ریال بابت ردیف شیر تخصیص نداده اند. متاسفانه آموزش و پرورش در اولویت نیست و با اینکه شیر جزو مصوبات شورای عالی سلامت است چرا باید بودجه شیر از پول یارانه حذف شود؟.

وی تاکید کرد: از آموزش و پرورش کیفیت بخشی نخواهید، کیفیت بخشی با دست خالی نمی‌شود.

 

وی همچنین تصریح کرد: تا وقتی کسری‌های بودجه جبران نشود از آموزش و پرورش دردی دوا نمی‌شود. در این شرایط پاداش پایان خدمت بازنشسته های سال ۹۶ و  حق التدریس‌ها چه می‌شود؟ درد آموزش و پرورش با این ۴۰هزار میلیارد تومان دوا نمی‌شود و اگر کمک‌های مردمی نباشد باید مدارس تعطیل شوند.

 

مجاوری با تاکید بر اینکه حال آموزش و پرورش با این بودجه ها خوب نمی‌شود گفت: رئیس جمهور آموزش مهارت زندگی به دانش آموزان را از آموزش و پرورش خواسته‌اند؛ آموزش مهارت با کدام معلم با انگیزه که در روستاهای محروم درس می دهد محقق می‌شود؟ اکنون تغذیه مدارس شبانه را و ایاب و ذهاب را نمی‌توان کامل تامین کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هنوز جایگاه آموزش و پرورش به عنوان  اصلی‌ترین دستگاه شناخته نشده و باور برنامه ریزان در برخی زمان‌ها بر اساس تفکر صحیح آموزشی نیست و آموزش و پرورش را دستگاه هزینه‌ای می‌دانند گفت: این در حالی است که معلمان نسل آینده کشور را پرورش می‌دهند و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود اوضاع آموزش و پرورش خوب نمی‌شود.

 

درنظر گرفتن ۵۰۰۰میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۷

 

 

به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه این برنامه فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از درنظر گرفتن ۵۰۰۰میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۷ گفت و افزود: بعضا در فضای مجازی مطرح می‌شود که پاداش پایان خدمت دیده نشده و همکاران را نگران می‌کنند، در حالی که این اعتبار در کمیسیون تلفیق با رای بالا تصویب شده و به صحن علنی می‌رود تا با تصویب آن شاهد اختصاص ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان از محل کاهش هزینه عملیاتی شرکت ها به آموزش و پرورش باشیم.

وی ادامه داد: گاهی بودجه هایی برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود که ۱۰۰ درصد تخصیص نمی‌یابد و این امر به دولت برمی‌گردد که نتوانسته  تامین اعتبار کند.

 

حال آموزش و پرورش در سال آینده بهتر می‌شود

 

وی افزود: این نوید را می‌دهم که با توجه به تلاش بسیار برای بودجه 97، آموزش و پرورش حال و هوای بهتری در سال آتی پیدا کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش دغدغه حکومت نیست و در بودجه بندی اولویت اول قرار ندارد گفت: هنوز تصمیم گیرندگان باور نکرده اند برای رسیدن به توسعه پایدار، آموزش و پرورش باید بدون دغدغه باشد. تا وقتی دغدغه بودجه وجود دارد، آموزش و تربیت خوبی نخواهیم داشت.

سعیدی با اشاره به بودجه ۹۷ آموزش و پرورش اظهار کرد: مصوباتی درباره نوسازی، هوشمندسازی و تجهیز مدارس داشته‌ایم ولی باز هم تاکید می‌کنم کفایت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش را جزوی از کابینه نمی بینم، بلکه آموزش و پرورش فراکابینه است و همه وزراء باید آن را از خود بدانند و باید آموزش و پرورش در دل وزارتخانه های دیگر باشد ولی وقتی آموزش و پرورش رها می‌شود چه می‌توان کرد؟.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.