چخالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت: عربستان و امارات برای حمله به قطر نقشه کشیده بودند و راه‌های زیادی را امتحان کردند از تحریک قبایل تا به‌کارگیری مساجد علیه قطر و تلاش برای دستیابی به برخی طرف‌ها جهت سرنگونی رهبران قطر. اوایل بحران آن‌ها قصد داشتند به قطر حمله کنند اما ما تلاششان را ناکام گذاشتیم.

وی افزود: عربستان و امارات در نقشه خود علیه قطر عبدالله بن علی آل ثانی را به‌کار گرفتند و وقتی طرحشان ناکام ماند او را ربودند بعد از اینکه برای خودکشی تلاش کرد سعی کردند او را بکشند. آن‌ها جایگزینی برای او جهت ایفای این نقش پیدا کردند.

العطیه درباره مذاکراتش با جیمز ماتیس، همتای آمریکایی خود در راستای مذاکرات استراتژیک قطر-آمریکا صحبت کرد و گفت که دو طرف با تقویت همکاری نظامی و گسترش پایگاه نظامی العدید توافق کرده‌اند.

وی در مصاحبه با الجزیره نیز گفت: تصویر موضع آمریکا در سایه همکاری مستقیم وزارت‌های خارجه و دفاع آمریکا با قطر واضح است. این دو طرف بیشترین آگاهی را از جدیت روابط و اهمیت آن دارند و بر اهمیت ثبات منطقه و نقش قطر به عنوان عامل اصلی و مهم در این زمینه تأکید می‌کنند.

العطیه تأکید کرد: اظهارات رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از آغاز بحران نشان دهنده استحکام روابط میان آمریکا و قطر است. آمریکایی‌ها جدیت همکاری میان دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را درک می‌کنند. پیام‌های تیلرسون علیه کشورهای محاصره کننده نیست بلکه بر آنچه در توافق‌نامه‌های میان قطر و آمریکا آمده، تأکید دارد. همچنین پیام‌های واضحی درباره این وجود دارد که آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد به نفع هیچ کسی نیست. لطمه زدن به حاکمیت قطر به عنوان شریک آمریکا یک کار بیهوده است.

وی گفت: ما درحال حاضر برای توسعه پایگاه العدید تلاش می‌کنیم و برنامه جدیدی برای توسعه آن داریم. در زمینه دریایی و هوایی نیز توافق‌نامه‌ای را با آمریکا درباره پیشرفته‌ترین سامانه‌های هوایی امضا کرده و برای ایجاد بنادر نظامی جدید تلاش می‌کنیم. روابط ما با آمریکا تنها براساس منافع نیست بلکه براساس وحدت اهداف است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.